Széttörné az internetes multik egyeduralmát az EU új szabályozása
Zártkörű sajtóbeszélgetést rendezett az Európai Parlament magyarországi kapcsolattartó irodája a digitális szolgáltatások uniós szabályozásáról. Az Európai Unió megváltoztatná a legnagyobb média platformok reklámozási és szabályozási alapelveit, a mesterséges intelligencia és a tárolt személyes adatok felhasználását is. Az eseményen a Manta Digitál Marketing Kft. egyik digitális média szakértője is részt vett.
Jó úton halad a digitális szolgáltatásokra vonatkozó szabályok korszerűsítése. A szabálymódosítások létrehozására azért van mindenképp szükség, mivel az utolsó nagyobb, átfogóbb módosítás 2001-ben történt, ami az online tér változásának sajátosságai miatt rendkívül elavultnak számít – mondta Tóth Edina, az Európai Parlament egyik magyar képviselője, az AIDA alelnöke.
Az új szabályozási tervezetek jelentős része a közösségi média platformok kötelezettségeire irányul, mivel az elmúlt években ezek a platformok az online nyilvánosság első számú szereplőivé léptek elő, továbbá a véleményformálás és gondolatkifejezés legfontosabb fórumaivá váltak.
Védelem az EU-s internetfelhasználók számára:
Egyre gyakrabban előfordul, hogy egyes platformok kizárólag üzleti célok alapján határozzák meg a használati szabályaikat. Ezáltal akár a tudtukon kívül is képesek kihasználni a jóhiszemű felhasználókat.
Az új javaslattervezet célja a szólásszabadság maximális védelme azáltal, hogy a nagy tech-cégek ne hozhassanak egyoldalú döntést a nem jogellenes tartalmak vagy felhasználók korlátozásának kérdéseiben – mondta a politikus.
A javaslattervezet szerint ezeket a kérdéseket a jövőben már nem magánszemélyek, és/vagy magánvállalatok vezetői, hanem a megfelelő ellenőrzési jogkörrel felruházott Nemzeti Bíróságok, és Nemzeti Hatóságok fogják eldönteni.
Induló és kisebb vállalkozások támogatása
A javaslattervezet a politikus szerint kiváló alapot biztosít az európai versenyképesség ösztönzésére. A digitális szektorban tevékenykedő nagy piaci szereplők tisztességtelen gyakorlatának megfékezése révén kisebb vállalkozások is képesek lehetnek a piacra lépni. Egyúttal a felhasználók is jobb, szélesebb választási lehetőségeket érhetnek el.
„Ami jogellenes az offline térben, az jogellenes az online térben is!”
A digitális szolgáltatásokra vonatkozó szabályok korszerűsítésének célja:
- a valótlan állítások minél hamarabbi felfedezése,
- a tisztességtelen kereskedői gyakorlatokkal szembeni eredményesebb fellépés,
- a mesterséges intelligencia etikus szabályozása,
- a célzott hirdetések szigorúbb ellenőrzése,
- a cookie-beállítások olyan alkalmazása, amellyel megnő a felhasználói kontroll az online tartalmak felett.
Nem egyszerű a folyamat
Annak ellenére, hogy jól haladnak a tárgyalások, a hasonló bürokratikus folyamatok átfutási ideje 2-3 év, ráadásul összetett problémákra is megoldást kell találni. Így várhatóan a törvényjavaslatok végleges elfogadására és alkalmazására még többet kell majd várnunk – mondta Tóth Edina.
#médiaplatformok #EU #mesterségesintelligencia #célzott hirdetések #etikus magatartás #személyesadatokvédelme #szólásszabadság #egyoldalúszabályozás
2021.02.10.
Manta Digitál Marketing Kft.