Parlamenti javaslatok a biztonságosabb utakért

Szigorú közlekedésbiztonsági intézkedésekkel szüntetnék meg 2050-re a halálos közúti balesetek számát az Unióban. A javaslatok között szerepel a lakott területen 30 km/h-s sebességkorlátozás, a zéró tolerancia az ittas vezetéssel szemben, a biztonságos vezetést segítő eszközök fejlesztése és használata, valamint az állami befektetések közbiztonságot érintő kérdésköre. 

Csak szigorú közlekedésbiztonsági intézkedésekkel, például lakott területen 30 km/h-s sebességkorlátozással szüntethetők meg 2050-re a halálos közúti balesetek az Unióban. 

  • Sebességkorlátozások a biztonságért – max 30 km/h lakott területen
  • Zéró tolerancia az ittas vezetéssel szemben
  • Adókedvezmények, állami befektetések
 

Az uniós utak a közbiztonságáról szóló, 2021. október 6-án, szerdán 615 szavazattal, 24 ellenszavazattal és 48 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalás megjegyzi: minden évben mintegy 22.700-an halnak meg, 120.000-en pedig súlyosan megsérülnek az utakon. A halálozási arány folyamatos csökkenése az utóbbi években leállt, és az Uniónak nem sikerült megvalósítania azt a célját, hogy 2010 és 2020 között a felére szorítsa le a halálos közlekedési balesetek számát: azok csak 36 százalékkal csökkentek.

 

A legutóbbi adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak (egymillió lakosra 18 halálos baleset jut), míg 2020-ban Romániában jelentették a legmagasabb halálozási arányt (85 halálos baleset egymillió lakosra vetítve). Az uniós átlag 42 halálos baleset millió lakosonként, a magyar adat ennél kicsit magasabb (46 halálesettel), de csökkenő tendenciát mutat.

 

Magyarországon a 2020-as évben országszerte összesen 13.778 alkalommal történt közlekedési baleset az utakon, amely 423 esetben volt halálos kimenetelű és 4105 esetben súlyos sérüléssel járó.

 

Sebességkorlátozás, ittas vezetés

A halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás - emelik ki a képviselők. A Bizottságnak ezért ajánlásokat kellene megfogalmaznia azzal kapcsolatban, hogy a járművek sebessége hogyan korlátozható biztonságos szintre, például legfeljebb 30 km/h-ra a lakott területen és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros. Ezen felül minden országban zéró toleranciát vezetnének be a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, megjegyezve, hogy az összes halálos közlekedési baleset negyedénél az alkohol is szerepet játszik.

 

Mobilozás, ösztönzők

A képviselők javasolják, hogy a Bizottság vezettesse be a mobil- és elektronikus eszközökbe a „biztonságos vezérlés módot”, amely korlátozná a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket. Emellett adókedvezményekkel és vonzó biztosítási konstrukciókkal kellene támogatni a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek megvásárlását és használatát.

 

Bírságból befektetések

A képviselők több, a közbiztonságra és baleseti gócpontokra fókuszáló beruházást szeretnének látni. Felszólítják a tagállamokat, hogy hozzanak létre olyan nemzeti közútbiztonsági alapokat, amelyek közúti bírságokból befolyóösszegeket közlekedésbiztonsági projektekbe irányítanák.

 

Elena Kuntra (The Left, Görögország) jelentéstevő szerint

„Az európaiak már régóta kénytelenek együtt élni azzal, hogy elfogadhatatlanul sokan halnak meg az utakon. Ha a tagállamok elkötelezik magukat amellett, hogy javítják az utak biztonságát, és emellé megfelelő politikai akaratot és elegendő forrást állítanak, akkor megvalósítható az a cél, hogy 2030-ra megfelezzük a halálos áldozatok számát. Tudjuk, hogy mi okozza a halálos baleseteket, ezért felszólítjuk a Bizottságot, hogy támogassa például az alacsonyabb, különösen a lakott területen érvényes 30 km/h-s sebeséghatár bevezetését, gyorsítsa fel a váltást más közlekedési eszközökre, és járuljon hozzá egy európai közúti közlekedési ügynökség létrehozásához.”

A vitában nem szólalt fel magyar képviselő.


További információ

Az elfogadott szöveg itt lesz olvasható (2021.10.6.)

A vita felvételről (2021.10.4.)

A név szerinti szavazás eredménye itt lesz látható (2021.10.5.)

Az eljárás lépései (angolul)

EP kutatószolgálat: Tájékoztató az útbiztonságról az Unióban (angolul)

2020. évi útbiztonsági adatok (Európai Bizottság, angolul)

Szabadon felhasználható kép- és hanganyag

 

2021.10.08.

Manta Digitál Marketing Kft.

  • A cégeknek továbbra is megéri napelemes erőmű-rendszert telepíteniAkár 2-5 év alatt megtérülhet az energiaköltségeket optimalizáló beruházás az A1 Csoport számításai szerint, de elsősorban olyan vállalkozások számára, amelyek nyitottak a saját működésük újragondolására.
  • Kedvező irányt vett a lakáshitelek kulcsfontosságú mutatójaKedvező irányba mozdultak el a lakáshitelek kamatát, végső soron pedig a havi törlesztőrészletet nagyban befolyásoló úgynevezett BIRS-mutatók. Az 5, 10 és 20 éves futamidejű BIRS 1,9-2,3 százalékponttal csökkent az október végi csúcsokhoz képest. Ha tartósan alacsonyan maradnak a BIRS-kamatok, az kedvező irányba terelheti a lakáshitelek kamatait. Bár a bizonytalanabbá váló gazdasági helyzet, a korábbi időszakhoz képest magasabb kamatszintek visszafogják a hitelkeresletet, a bankok közötti verseny javíthatja a lakáshitel-felvételt tervezők helyzetét.
  • Először került magyar cég a fejvadászok toplistájának éléreA fejvadászcégek között a HumanField Vezető- és Specialistakiválasztó Kft. lett az első a Budapest Business Journal (BBJ) – Book of Lists friss rangsorában. Idén először került magyar cég a lista élére. Dr. Molontay Patrik ügyvezető igazgató a munkaerőpiaci trendekről meglepő tényeket is közölt, előfordul, hogy a jelöltek már a jelenlegi fizetésük dupláját jelölik meg bérigényként.