Parlamenti javaslatok a biztonságosabb utakért

Szigorú közlekedésbiztonsági intézkedésekkel szüntetnék meg 2050-re a halálos közúti balesetek számát az Unióban. A javaslatok között szerepel a lakott területen 30 km/h-s sebességkorlátozás, a zéró tolerancia az ittas vezetéssel szemben, a biztonságos vezetést segítő eszközök fejlesztése és használata, valamint az állami befektetések közbiztonságot érintő kérdésköre. 

Csak szigorú közlekedésbiztonsági intézkedésekkel, például lakott területen 30 km/h-s sebességkorlátozással szüntethetők meg 2050-re a halálos közúti balesetek az Unióban. 

  • Sebességkorlátozások a biztonságért – max 30 km/h lakott területen
  • Zéró tolerancia az ittas vezetéssel szemben
  • Adókedvezmények, állami befektetések
 

Az uniós utak a közbiztonságáról szóló, 2021. október 6-án, szerdán 615 szavazattal, 24 ellenszavazattal és 48 tartózkodás mellett elfogadott állásfoglalás megjegyzi: minden évben mintegy 22.700-an halnak meg, 120.000-en pedig súlyosan megsérülnek az utakon. A halálozási arány folyamatos csökkenése az utóbbi években leállt, és az Uniónak nem sikerült megvalósítania azt a célját, hogy 2010 és 2020 között a felére szorítsa le a halálos közlekedési balesetek számát: azok csak 36 százalékkal csökkentek.

 

A legutóbbi adatok szerint az utak továbbra is Svédországban a legbiztonságosabbak (egymillió lakosra 18 halálos baleset jut), míg 2020-ban Romániában jelentették a legmagasabb halálozási arányt (85 halálos baleset egymillió lakosra vetítve). Az uniós átlag 42 halálos baleset millió lakosonként, a magyar adat ennél kicsit magasabb (46 halálesettel), de csökkenő tendenciát mutat.

 

Magyarországon a 2020-as évben országszerte összesen 13.778 alkalommal történt közlekedési baleset az utakon, amely 423 esetben volt halálos kimenetelű és 4105 esetben súlyos sérüléssel járó.

 

Sebességkorlátozás, ittas vezetés

A halálos kimenetelű balesetek 30 százalékánál kulcsszerepet játszik a gyorshajtás - emelik ki a képviselők. A Bizottságnak ezért ajánlásokat kellene megfogalmaznia azzal kapcsolatban, hogy a járművek sebessége hogyan korlátozható biztonságos szintre, például legfeljebb 30 km/h-ra a lakott területen és ott, ahol sok a gyalogos és a kerékpáros. Ezen felül minden országban zéró toleranciát vezetnének be a sofőrök alkoholfogyasztásával kapcsolatban, megjegyezve, hogy az összes halálos közlekedési baleset negyedénél az alkohol is szerepet játszik.

 

Mobilozás, ösztönzők

A képviselők javasolják, hogy a Bizottság vezettesse be a mobil- és elektronikus eszközökbe a „biztonságos vezérlés módot”, amely korlátozná a vezetők figyelmét elvonó üzeneteket. Emellett adókedvezményekkel és vonzó biztosítási konstrukciókkal kellene támogatni a legmagasabb biztonsági normáknak megfelelő járművek megvásárlását és használatát.

 

Bírságból befektetések

A képviselők több, a közbiztonságra és baleseti gócpontokra fókuszáló beruházást szeretnének látni. Felszólítják a tagállamokat, hogy hozzanak létre olyan nemzeti közútbiztonsági alapokat, amelyek közúti bírságokból befolyóösszegeket közlekedésbiztonsági projektekbe irányítanák.

 

Elena Kuntra (The Left, Görögország) jelentéstevő szerint

„Az európaiak már régóta kénytelenek együtt élni azzal, hogy elfogadhatatlanul sokan halnak meg az utakon. Ha a tagállamok elkötelezik magukat amellett, hogy javítják az utak biztonságát, és emellé megfelelő politikai akaratot és elegendő forrást állítanak, akkor megvalósítható az a cél, hogy 2030-ra megfelezzük a halálos áldozatok számát. Tudjuk, hogy mi okozza a halálos baleseteket, ezért felszólítjuk a Bizottságot, hogy támogassa például az alacsonyabb, különösen a lakott területen érvényes 30 km/h-s sebeséghatár bevezetését, gyorsítsa fel a váltást más közlekedési eszközökre, és járuljon hozzá egy európai közúti közlekedési ügynökség létrehozásához.”

A vitában nem szólalt fel magyar képviselő.


További információ

Az elfogadott szöveg itt lesz olvasható (2021.10.6.)

A vita felvételről (2021.10.4.)

A név szerinti szavazás eredménye itt lesz látható (2021.10.5.)

Az eljárás lépései (angolul)

EP kutatószolgálat: Tájékoztató az útbiztonságról az Unióban (angolul)

2020. évi útbiztonsági adatok (Európai Bizottság, angolul)

Szabadon felhasználható kép- és hanganyag

 

2021.10.08.

Manta Digitál Marketing Kft.

  • Hogyan védekezik az EU a kibertámadások ellen? Az ellopott adatoktól a blokkolt kórházi rendszerekig: a kibertámadások veszélyes következményekkel járhatnak. Összefoglaltuk, miért olyan nagy a jelentősége a kiberbiztonságnak.
  • Új rekordokat és élénkülést hozhat a zöld hitelAz energiatakarékos új lakások térnyerését célzó Zöld Otthon Program indulása máris hatással volt a piacra: az új lakások iránt érdeklődők száma jelentősen, éves szinten például 68 százalékkal nőtt. A következő időszakban még több új lakás épülhet, a lakásépítési kedv egyébként is erősödik. Az év első nyolc hónapjában 14 százalékkal több lakóépület kapott engedélyt, mint a járvány előtt.
  • Elindult a NAK TechLab harmadik agrár startup programjaSzeptemberben kezdetét vette a NAK TechLab harmadik agrár startup inkubációs programja, amelyben olyan friss vállalkozások, új típusú fejlesztések támogatása zajlik, melyek elősegítik az agrárium digitalizációjának előremozdítását. A három hónapos programban új agrárszolgáltatások megjelenését megalapozó projektek indulhatnak a startupok és nagyvállalatok között.