Összehasonlító reklám: Szabad? Nem szabad?

Nagy kérdés volt mindig, hogy mit szabad és mit nem szabad egy reklám készítése során. Főleg, ha az összehasonlító reklámokról beszélünk. Magyarországon nem olyan elterjedtek, de mégis megjelennek néha a reklámpiacon.

A Kreatív utána járt ennek a kérdéskörnek és két példa alapján nézett utána. Egyik a jelenleg is futó szpot a Teva Saballo prosztatagyógyszer, míg a másik a már betiltott Vodafone rally-s reklám.

Először is tisztázzuk, hogy mi minősül összehasonlító reklámnak: összehasonlító reklámnak minősül az a hirdetés, mely közvetve vagy közvetlenül felismerhetővé tesz más, a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató vállalkozást vagy a reklámban szereplő áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésű árut.

A GVH szerint csak azonos rendeltetésű vagy azonos szükségleteket kielégítő árukat szabad összehasonlítani, melynek tárgyilagos formát is kell öltenie. Ezen kritériumok mellett semmiképpen nem sértheti a vállalkozás vagy annak terméke jó hírnevét. Ráadásul az ígéreteiket, melyek alapjául szolgálnak az összehasonlításnak, be kell tudni bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a valóságnak.

Ezért történhetett meg az, hogy a Saballo prosztatagyógyszer szpotja megengedetten fut a tv-csatornákon, mivel a fő hatóanyagok megegyeznek a Prostamol Unó hatóanyagával és az árak is bizonyítottan különböznek, így semmi olyan ígéret nem hangzik el a reklámban, ami ne felelne meg a valóságnak. Ráadásul a Teva a reklám előtt konzultált az ÖRT-vel is, hogy semmiképpen se lépjék át a korlátokat.

Míg a Vodafone letiltott rally-s reklámját a Fővárosi Törvényszék Gazdasági Kollégiuma betiltotta, miután más telefon társaságok jó hírnevét sértette a szpot. Mivel a rallyverseny során, melyben a mobilinternet sebességét szerették volna prezentálni, a rallyautó elszáguld egy magenta színű autó mellett és lehagy egy világoskék színű autót is. Ezzel nem csak azt mutatták meg, hogy milyen gyors a mobilinternet, hanem hogy a többi telekommunikációs cég mobilinternetét is lekörözi. Ezért a hírnévrontásért a tiltották be a rally-s reklámszpotot, de ha ez még nem lett volna elég, akkor a Vodafone tavaszi 3G-s lefedettségét hirdető óriásplakátjain és bannerein is megjelent ez a fajta összehasonlítás. Az azonban igaz, hogy ezen térképeket valódiságát hivatalos forrás, az NMHH adatbázisa támasztotta alá.

 

2012.07.24.

  • 5 poszt típus amit érdemes elkerülniAz online marketinges szakmában dolgozók számára az ötletes, nagy aktivitást kiváltó tartalmak posztolása alapfeladat, ám még a legnagyobb profik is képesek néha elkövetni olyan szarvashibákat, amikkel csökken a fiókjuk aktivitása, vagy épp követőket vesztenek.    
  • A reklámajándék már a múlté?A reklámajándékok olyan marketingeszközök, ahol a reklámozás más típusaihoz képest jóval alacsonyabb az elutasítottság. A felmérések szerint az emberek csupán 20%-a dobja ki ezeket a dolgokat, s a célzott személyek jelentős részében rögzül a küldő vállalat neve vagy emblémája. Ideálisak tehát a marketing kampányok támogatására.Napjainkban nagyot mennek az online kampányok, egyre több ember érhető el ilyen módon, ráadásul ezek a hirdetések számos előnnyel rendelkeznek az offline kampányokkal szemben. Utóbbiak mégsem haltak ki teljesen, egyes esetekben ugyanis kizárólag offline reklámokkal lehet célt érni.
  • Új funkcióval segíti a Facebook a piackutatókatMegérkezett a Facebook Study, melynek az lesz a célja, hogy egyszerűbbé tegye a cégek számára a piackutatást.