Összehasonlító reklám: Szabad? Nem szabad?

Nagy kérdés volt mindig, hogy mit szabad és mit nem szabad egy reklám készítése során. Főleg, ha az összehasonlító reklámokról beszélünk. Magyarországon nem olyan elterjedtek, de mégis megjelennek néha a reklámpiacon.

A Kreatív utána járt ennek a kérdéskörnek és két példa alapján nézett utána. Egyik a jelenleg is futó szpot a Teva Saballo prosztatagyógyszer, míg a másik a már betiltott Vodafone rally-s reklám.

Először is tisztázzuk, hogy mi minősül összehasonlító reklámnak: összehasonlító reklámnak minősül az a hirdetés, mely közvetve vagy közvetlenül felismerhetővé tesz más, a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató vállalkozást vagy a reklámban szereplő áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésű árut.

A GVH szerint csak azonos rendeltetésű vagy azonos szükségleteket kielégítő árukat szabad összehasonlítani, melynek tárgyilagos formát is kell öltenie. Ezen kritériumok mellett semmiképpen nem sértheti a vállalkozás vagy annak terméke jó hírnevét. Ráadásul az ígéreteiket, melyek alapjául szolgálnak az összehasonlításnak, be kell tudni bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a valóságnak.

Ezért történhetett meg az, hogy a Saballo prosztatagyógyszer szpotja megengedetten fut a tv-csatornákon, mivel a fő hatóanyagok megegyeznek a Prostamol Unó hatóanyagával és az árak is bizonyítottan különböznek, így semmi olyan ígéret nem hangzik el a reklámban, ami ne felelne meg a valóságnak. Ráadásul a Teva a reklám előtt konzultált az ÖRT-vel is, hogy semmiképpen se lépjék át a korlátokat.

Míg a Vodafone letiltott rally-s reklámját a Fővárosi Törvényszék Gazdasági Kollégiuma betiltotta, miután más telefon társaságok jó hírnevét sértette a szpot. Mivel a rallyverseny során, melyben a mobilinternet sebességét szerették volna prezentálni, a rallyautó elszáguld egy magenta színű autó mellett és lehagy egy világoskék színű autót is. Ezzel nem csak azt mutatták meg, hogy milyen gyors a mobilinternet, hanem hogy a többi telekommunikációs cég mobilinternetét is lekörözi. Ezért a hírnévrontásért a tiltották be a rally-s reklámszpotot, de ha ez még nem lett volna elég, akkor a Vodafone tavaszi 3G-s lefedettségét hirdető óriásplakátjain és bannerein is megjelent ez a fajta összehasonlítás. Az azonban igaz, hogy ezen térképeket valódiságát hivatalos forrás, az NMHH adatbázisa támasztotta alá.

 

2012.07.24.

  • Ezért reagálunk jobban a vizuális marketingreÉvek óta halljuk, hogy a vizuális élmény a közösségi marketing stratégia egyik kulcsfontosságú eleme. Nem véletlen, hogy az elmúlt években látványos fejlődésen ment keresztül az Instagram, míg a Facebookon és Youtube-on megjelenő videók elérése is exponenciálisan nőtt. Mai bejegyzésünkben a tudományt hívjuk segítségül annak megértéséhez, miért történt mindez így.  
  • Digitális marketing tippek startupoknakÉleted egyik legnagyobb és legizgalmasabb kihívása, amikor saját vállalkozás indításába fogsz. Legyen az ötleted azonban bármennyire is jó, az mit sem ér, ha a potenciális ügyfelek nem értesülnek róla.  Arról, hogy mindenki megismerje az elképzelésedet a marketingednek kell gondoskodni, ami napjainkban gyakorlatilag egyet jelent az online marketinggel és amit feltétlenül egy átgondolt marketingterv összeállításának kell megelőznie. Ehhez szeretnénk ma néhány tippet adni neked.
  • Tíz legnagyobb hiba, amit cégeladásnál elkövethetünkA csúcson kell abbahagyni – tartja a mondás és mind többen jutnak el erre a pontra a magyar cégvilágban. Becslések szerint a családi vállalkozások generációváltás előtt állnak és az átmenetet csak a cégek alig harmada éli túl. De akár a magánélet is közbeszólhat, hiszen egy válás, vagy egy családtag-tulajdonostárs elvesztése is vihart okozhat a cég működésében, arról nem is beszélve, hogy 10-20 év után akár a cégvezető is elfáradhat, és inkább mással szeretne foglalkozni. Ilyenkor reális opció lehet a cégeladás, és szóba kerülhet akkor is, ha a társaság egy mérföldkőhöz érkezett: a növekedési potenciálját kimerítette, a tulajdonos saját korlátaiba ütközik.