Összehasonlító reklám: Szabad? Nem szabad?

Nagy kérdés volt mindig, hogy mit szabad és mit nem szabad egy reklám készítése során. Főleg, ha az összehasonlító reklámokról beszélünk. Magyarországon nem olyan elterjedtek, de mégis megjelennek néha a reklámpiacon.

A Kreatív utána járt ennek a kérdéskörnek és két példa alapján nézett utána. Egyik a jelenleg is futó szpot a Teva Saballo prosztatagyógyszer, míg a másik a már betiltott Vodafone rally-s reklám.

Először is tisztázzuk, hogy mi minősül összehasonlító reklámnak: összehasonlító reklámnak minősül az a hirdetés, mely közvetve vagy közvetlenül felismerhetővé tesz más, a reklámozóéval azonos vagy ahhoz hasonló tevékenységet folytató vállalkozást vagy a reklámban szereplő áruval azonos vagy ahhoz hasonló rendeltetésű árut.

A GVH szerint csak azonos rendeltetésű vagy azonos szükségleteket kielégítő árukat szabad összehasonlítani, melynek tárgyilagos formát is kell öltenie. Ezen kritériumok mellett semmiképpen nem sértheti a vállalkozás vagy annak terméke jó hírnevét. Ráadásul az ígéreteiket, melyek alapjául szolgálnak az összehasonlításnak, be kell tudni bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a valóságnak.

Ezért történhetett meg az, hogy a Saballo prosztatagyógyszer szpotja megengedetten fut a tv-csatornákon, mivel a fő hatóanyagok megegyeznek a Prostamol Unó hatóanyagával és az árak is bizonyítottan különböznek, így semmi olyan ígéret nem hangzik el a reklámban, ami ne felelne meg a valóságnak. Ráadásul a Teva a reklám előtt konzultált az ÖRT-vel is, hogy semmiképpen se lépjék át a korlátokat.

Míg a Vodafone letiltott rally-s reklámját a Fővárosi Törvényszék Gazdasági Kollégiuma betiltotta, miután más telefon társaságok jó hírnevét sértette a szpot. Mivel a rallyverseny során, melyben a mobilinternet sebességét szerették volna prezentálni, a rallyautó elszáguld egy magenta színű autó mellett és lehagy egy világoskék színű autót is. Ezzel nem csak azt mutatták meg, hogy milyen gyors a mobilinternet, hanem hogy a többi telekommunikációs cég mobilinternetét is lekörözi. Ezért a hírnévrontásért a tiltották be a rally-s reklámszpotot, de ha ez még nem lett volna elég, akkor a Vodafone tavaszi 3G-s lefedettségét hirdető óriásplakátjain és bannerein is megjelent ez a fajta összehasonlítás. Az azonban igaz, hogy ezen térképeket valódiságát hivatalos forrás, az NMHH adatbázisa támasztotta alá.

 

2012.07.24.

  • Digitalizáció, mezőgazdasági robotok és agrármarketing a HungexponIdén 2020. január 22–25. között rendezik meg a 38. AGROmashEXPO Nemzetközi Mezőgazdasági és Mezőgép Kiállítást, valamint a 10. AgrárgépShow Mezőgazdasági Eszköz-és Gépkiállítást. A magyar agrárgazdaság legjelentősebb szakmai rendezvényén csaknem 350 kiállító mutatja be termékeit, szolgáltatásait a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban.
  • IoT és digitalizációs ötletekkel fejlesztik a mezőgazdaságot a magyar fiatalokMagyar tech-ötletekkel fejlesztenék a mezőgazdaságot, a főszerepben a digitalizáció és az IoT áll. NAK TechLab néven indult inkubációs program, ami az agrárágazatot modern eszközökkel közelítő megoldások piaci elterjedését segíti. A három hónapig tartó programot a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a Design Terminal segítségével és nagyvállalatok bevonásával szervezi. Hiperlokális előrejelzés, megfigyelt rovarcsapdák és modern gabonamintavételezés.
  • Újrarendezték a hazai bormarketing feladatait2020 elejétől a Magyar Turisztikai Ügynökség felel a magyar borral kapcsolatos egységes állami kommunikációért és a borturizmusért, az Agrárminisztérium irányítása alatt működő Agrármarketing Centrum pedig a közösségi bormarketing állami feladatait látja el.