Így tudhatja meg, miben sántikálnak a konkurensei

Jó lenne tudni, hogy mivel foglalkozik éppen a konkurencia, mégis kevés vállalkozás foglalkozik tudatosan a versenytárselemzéssel. Adunk néhány tippet a használható elemzési stratégiához!

 

Minden tudatos vállalatvezető tudja, hogy fontos lenne elemezni a konkurencia lépéseit, stratégiáját. Ha tudjuk, hogyan gondolkodnak a többiek, nemcsak hogy nem maradunk le, de csak így van esélyünk arra is, hogy valami igazán egyedülállót dobjunk a piacon.

 

Persze jó lenne megtudni, hogy mennyit költenek mások irodára, vagy mondjuk, mennyi adókedvezményt tudnak kiharcolni, de ezekre az adatokra nincs sok esélyünk. (Vagy nem fogjuk tudni legálisan megszerezni őket…) A marketingterület viszont tipikusan olyan, ahol rengeteg mindent megtudhatunk, ha egy kicsit figyelünk.

 

A  cél tiszta, az eszközökkel azonban több a gond. Kit vizsgáljunk? Milyen tevékenységére figyeljünk? És hogyan szerezzünk adatokat? Adunk néhány tippet a használható versenytárs-elemzési stratégiához!


Kivel érdemes foglalkozni?

  • A direkt versenytársak figyelése (reméljük), magától értetődő. Ha mi vagyunk a Pepsi, a Coca Cola egy lépését sem tévesztjük szem elől. De azok mellett, akik ugyanazt a terméket kínálják, mint mi, másokat se hagyjunk ki.
  • Az indirekt versenytársakat, akik ugyanarra  a szükségletre reagálnak, de más a termékük (a Pepsi esetében, mondjuk, a gyümölcslégyártók).
  • A helyettesítő költést kínáló cégeket, amelyek bár mást árulnak, mint mi, ugyanazt a pénztárcát célozzák meg  (mondjuk, a bulira szánt pénzt üdítő helyett a chipsgyártók kapják meg.)

 

Muszáj minden területre figyelni, különben nem tudjuk meg, ha az emberek mondjuk már egyáltalán nem is akarnak kólát inni – csak akkor, amikor már késő lesz.

 

Igen, ez így végtelen lista lesz a versenytársakról. Szűkítsük le! Készítsünk egy rövid listát, ahol a közvetlen versenytársak mellett csak pár céget hagyunk meg az indirekt és a helyettesítő kategóriából. Ez már elég ahhoz, hogy valamilyen képünk legyen róla, mit csinál a piac.

 

A következő lépésben azt kell eldönteni, kire mennyi figyelmet fordítunk. Készítsünk ütemezést: a három legfontosabb versenytársunkat naponta, az indirekt kategóriába soroltakat hetente, a helyettesítő termékeket kínálókat havonta is elég monitorozni. Persze az ütemezés lehet ettől némiképp eltérő – olyan, ami még  vállalhatónak tűnik –, a lényeg, hogy elég gyakori legyen a monitorozás ahhoz, hogy tényleg időben értesüljünk mindenről.

 

Mit figyeljünk?


Marketingkampányok – mikor indítanak új kampányt, mi az új termék. Bizonyos eszközök segítségével arról is lehet információnk, hogy mennyire volt sikeres az adott kampány. Figyelhetjük például, hogy hányan osztották meg a közösségi médiában, fórumokon.

 

Közösségimédia-jelenlét – tudnunk kell, miben a legaktívabbak a versenytársak. Figyelnünk kell, hogy mikor és milyen témában posztolnak, milyen stílusban. És természetesen azt, hogy ezek milyen eredményt, elkötelezettségi mutatókat hoznak.

 

Ügyfélszolgálat – figyeljük meg, hogy milyen üzeneteket használnak, mennyi idő alatt reagálnak egy kérdésre, milyen plusz szolgáltatásokat ajánlanak stb. Világosan látszik majd, mit kell felülmúlnunk.

 

A véleményvezérek, akikkel kapcsolatban vannak – a véleményvezérek megnyerése a márkánknak az egyik legjobban működő dolog a közösségi marketingben manapság. Legyünk képben, kik tartanak a versenytársainkkal!

 

Milyen eszközökkel?


Mielőtt kétségbe esnénk, a fentiek áttekintéséhez nem csupán a saját agyunkra kell támaszkodnunk, és nem kell a teljes munkaidőnket rászánni sem. A webes követést segítő eszközök (web tracking) megmutatják, hol szerepelt az adott márka a hírekben, fórumokon. A legtöbb pedig a közösségimédia-figyelésére is képes.

 

A hírfigyelők segítségével könnyedén követhetjük, hogy milyen PR-aktivitásokat végeznek. Valahol mint kiváló sikersztoriról cikkeznek róluk? Itt az ideje, hogy mi is szánjunk energiát rá, hogy bekerüljünk a sajtóba!

 

Nem felejtkezhetünk el a SEO szerepéről itt sem. Ahhoz, hogy jobbak lehessünk a versenytársaknál, tudunk kell, hogy milyen kulcsszavakra optimalizálnak, mi van náluk a fókuszban. Erre is több, egyszerű eszköz létezik. Mások az oldalakon lévő linkeket tudják áttekinteni, illetve megtalálni, hogy hol jelenik meg a versenytársunk linkje.

 

Persze tudjuk, mindez nem kevés, és nem is egyszerű felépíteni a rendszert. A legfontosabb az, hogy kezdjük el valahol a tudatos tervezést ezen a területen is, válasszuk ki a legfontosabb versenytársakat, fórumokat és eszközöket, amelyeket figyelni fogunk. Ez segít majd, hogy tartani tudjuk a megfelelő irányt.

 

/Mention Blog, piacesprofit.hu/

  • Árpádházi Szent Erzsébet rózsájával köszöntik Ferenc pápátGödöllő, 2023. április 27. – A budapesti látogatás alkalmából Novák Katalin köztársasági elnök három különleges Árpádházi Szent Erzsébet rózsatövet ajándékoz Őszentsége Ferenc pápának. Az ajándékozás nagy örömet jelent a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem közösségének, hiszen ezt a gazdagon virágzó, igen ellenálló rózsafajtát az egyetemhez tartozó Budatétényi Rózsakert alapítója, Márk Gergely nemesítette.
  • A cégeknek továbbra is megéri napelemes erőmű-rendszert telepíteniAkár 2-5 év alatt megtérülhet az energiaköltségeket optimalizáló beruházás az A1 Csoport számításai szerint, de elsősorban olyan vállalkozások számára, amelyek nyitottak a saját működésük újragondolására.
  • Kedvező irányt vett a lakáshitelek kulcsfontosságú mutatójaKedvező irányba mozdultak el a lakáshitelek kamatát, végső soron pedig a havi törlesztőrészletet nagyban befolyásoló úgynevezett BIRS-mutatók. Az 5, 10 és 20 éves futamidejű BIRS 1,9-2,3 százalékponttal csökkent az október végi csúcsokhoz képest. Ha tartósan alacsonyan maradnak a BIRS-kamatok, az kedvező irányba terelheti a lakáshitelek kamatait. Bár a bizonytalanabbá váló gazdasági helyzet, a korábbi időszakhoz képest magasabb kamatszintek visszafogják a hitelkeresletet, a bankok közötti verseny javíthatja a lakáshitel-felvételt tervezők helyzetét.