Így lesz meg az áttörés az induló cégben

Robbanásszerű növekedés minimális pénzráfordítással - jól hangzik mi? Ezt kínálja a legújabb marketing-varázsszó, a grow hacking. Valójában azonban nem varázslatról, sokkal inkább nagyon tudatos elemzésről és némi pimasz ötletességről van szó.

 

A marketinget az idők során számtalanszor újradefiniálták már, a lényeg azonban változatlan: a marketing az a dolog, amelynek segítségével leadeket generálunk. A célja, hogy felkeltse a figyelmet a termékünk vagy szolgáltatásunk iránt, növelje az érdeklődést és az eladást. A legújabb varázsszó a grow hacking, ami annyira új, hogy még magyar neve sincs. Pedig valójában már 2010-ben megalkották a kifejezést, a dolog maga pedig még régebben létezik (ld. keretes írásunkat). A marketing – vagyis ismertség növelő – hacking valójában azonban nem egy új eszköztár, sokkal inkább egy új gondolkodásmód.

 

A marketing – hagyományosan – a vastag pénztárcák harca. Sokmilliós büdzsék és hosszú hónapok kellenek hozzá, hogy egy hagyományos, jól felépített kampánnyal olyan eredményeket érjünk el, ami direkt módon látható a cégünk bevételein. A kisvállalkozások többsége esetében azonban erre nincs pénz és idő. Itt jöhet képe a hirtelen hatalmas növekedési potenciállal rendelkező startupok világából érkező grow hacking. A lényeg itt tulajdonképpen az, hogy szinte nulla büdzséből is el lehessen érni a potenciális fogyasztókat. Jól hangzik?

 

A rossz hír, hogy a lényege, hogy minden cég esetében más és más, vagyis nem lehet kész receptet adni hozzá. Az alap azonban minden esetben egy jó rész pszichológiai ismeret és némi technológiai tudás keveréke, valamint aprólékos és mindenre kiterjedő mérés és elemzés. A grow hackerek a többféle szaktudás keverékével igyekeznek megtalálni egy olyan csatornát és módszert, ami működik. Valójában semmivel sem könnyebb, mint bármelyik hagyományos marketing módszer, de lehet azoknál sokkal hatékonyabb.


Na de mi is ez az egész?

A growth hacking lényege, hogy új kommunikációs csatornákon keresztül, minimális anyagi ráfordítással a lehető legtöbb ügyfelet sikerüljön elérni. Fontos: nem érdeklődőt, hanem ügyfelet! A grow hacking hangsúlyozottan nem a termék megjelenítésén, fogyasztóknak való bemutatásán, hanem a konkrét eladáson dolgozik. Hogy a sok lehetséges eszköz közül végül melyik hozza meg az áttörést, azt nem nagyon lehet előre megmondani. Főként, hogy sokszor épp az újszerű, olykor pimasz, némely ismert esetben a törvényi kiskapukat is kihasználó lehetőség segít. Vagyis a grow hacking csak úgy lehet sikeres, ha folyamatosan monitorozzák a célközönség reakcióját az egyes próbálkozásokra.


Inspiráló példák

 

Mára klasszikusnak tekinthető grow hacking példa az Airbnb-hez köthető „városi legenda”, miszerint az induláskor az akkor piacvezetőnek számító szálláskiadó oldalon jelentettek meg 500, nagyon jó árú, nagyon vonzó bérleményről szóló hirdetést, amire kattintva egy automata válasz érkezett az érdeklődőnek, hogy sajnos az adott ingatlant már kiadták, de hasonló ajánlatok várják az Airbnb oldalán. Állítólag ez az akció jelentette az egyik fontos áttörést a cég életében.

 

Lassan két évtizedes az első ingyenes e-mail szolgáltató, a Hotmail hackingje. A számukra áttörést hozó megoldás egyetlen sor volt, amit minden, a rendszerükön keresztül küldött e-mail aljára beszúrtak: „utóirat, szerezd meg te is az ingyenes e-mail címedet a Hotmailnél”. Hogy banálisan egyszerű? Működött. Másfél év alatt 12 millióra nőtt a felhasználóik száma.

 

A Reddit nevű – itthon nem ismert, de Amerikában nagyon sikeres – közösségi oldal létrehozói az induláskor több száz hamis profilt alkottak, amelyekkel kemény munkával beszélgetést generáltak. Így az oldalra érkező első felhasználók úgy látták, hogy a rendszer működik. Bekapcsolódtak a mesterségesen generált diskuzusba, ami így valódivá vált.

 

A Twitternél az adatelemzők azt konstatálták, hogy csak azok válnak a regisztrálók közül aktív felhasználóvá, akik legalább öt ember követni kezdtek. Ha valaki ezt nem tette meg, a rendszer nem tudott mit megjeleníteni neki – így viszont unalmasnak találta az oldalt és nem tért vissza többé. A megoldás: ma már a regisztrációs folyamat része, hogy kiválasszuk az első öt követendő profilt.


Lássunk néhány alaplépést:


Kell egy blog

A témáról könyvet is íróNeil Patel szerint az első és legfontosabb grow hacking eszköz egy saját blog. Ez nem tűnik éppen eget rengető újdonságnak, a szakértő szerint mégis ez mindennek az alapja. Legalábbis akkor, ha fontos tartalommarketing tevékenységként tekintünk rá. Vagyis ne csak legyen blogunk, hanem legyen igazán jó! Bármilyen formát választunk is, hogy tartalmat adjunk a fogyasztóknak (blogot, Instagram csatornát, megosztott prezentációkat), azok legyenek tényleg kiemelkedőek! A jó tartalom tényleg működik. Ma a fogyasztók a tartalom iránt érdeklődnek és ez alapozza meg a vásárlói döntéseket is. A jó tartalmat ráadásul a vásárlók önként és szívesen megosztják és terjesztik. A virális terjedés pedig a grow hacking egyik kulcsszava.


Vendégposztok

A hagyományos linképítés már a múlté. Ami helyette működik az az, ha valódi tartalommal tudunk megjelenni mérvadó helyeken. Ahhoz, hogy magas szakmai színvonalú, a vásárlóinkat érdeklő tartalmakat hozzunk létre „csak” az időnkre van szükség. A tényleg jó posztokra pedig vevők az olvasott site-ok is – így megspórolhatjuk, hogy magunknak kelljen valahogy olvasót csábítani a saját blogunkra.


Személyes márka

A legismertebb mai grow hackerek olyan nagyágyúk, mint Elon Musk, Richard Branson vagyJeff Bezos. Ők nem úgy gondolkodnak a növekedésről, ahogy a legtöbb vállalatvezető. Kitaláltak valamit, amivel jól felforgattak maguk körül mindent. Ha híressé tudunk válni, máris megtettük az első lépést ahhoz, hogy áttörést érjünk el a cégünkkel. Ha már felépítettünk magunkat, mint márkát, más márkák építésében használhatjuk ezt a meglévő előnyt – ahogy Branson többször is megtette. Persze nem mondjuk, hogy hírességnek lenni nagyon egyszerű lenne, minden esetre manapság, az internet korában könnyebb, mint eddig bármikor.


Fókusz az e-mail címeken

Patel szerint a közösségi médiát fontossága ellenére is túlértékelik manapság. Az e-mail ugyanis még mindig a leghatékonyabb lead generáló technika, még mindig háromszor annyian használják, mint az aktív közösségi média felhasználók száma összesen. Egy kutatás szerint negyvenszer olyan hatékony, mint a Facebook vagy a Twitter.

Annak ellenére, hogy az egyik legrégebbi digitális marketing csatorna, még mindig a legjobb. Kár lenne figyelmen kívül hagyni. Ráadásul e-mailt ingyen küldhetünk. Bármennyit.


Elemzés, elemzés, elemzés

A grow hacking talán legfontosabb alapja az adatokra való megszállott összpontosítás. Meg kell ismernünk a kulcs teljesítménymutatókat (KPI – Key Performance Indicator), a vírus-együtthatót, a különböző tesztelési módszereket és még sok más, talán elsőre ijesztőnek hangzó technikát. Hogy már a Google Analytics is bonyolultnak tűnik? Nos, az csak a nulladik szint mindabból, amit kihámozhatunk az adatainkból. Ássunk mélyebbre! A jövő az adatbányászaté! Fontos, hogy az adat nem mindig számokat jelent, lehet bármilyen információ például az ügyfelek szokásairól – mindet gyűjtenünk és elemeznünk kell.

 

/piacesprofit.hu/

  • Íme 2017 legjobb honlapjai! 16. alkalommal került megrendezésre az online marketingkommunikációs szakma legrangosabb hazai eseménye, Az Év Honlapja pályázat. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat által szervezett versenyen összesen 201 nevezés érkezett.
  • Folytatódhat a nevezés - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat! Bár idén rövidített nevezési időszakkal zajlik a pályázat, a szervezők nem szeretnék, ha bárki lemaradna… ezért mostantól meghosszabbított határidővel, október 31-ig lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra! A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat által 16 éve életre hívott digitális megmérettetés díjátadójára novemberben kerül sor!
  • Edukáció és minősítés - elindult a 2017-es ’Az Év Honlapja’ pályázat! Egy rövid early bird időszak után, rövidített menetrenddel és a szokásos feltételekkel folytatódik Magyarország legismertebb online marketingkommunikációs pályázata, ’Az Év Honlapja’ pályázat!  A Magyar Marketing Szövetség által szervezett verseny szakmai zsűrije idén is a digitális marketing legújabb és legkreatívabb megoldásait keresi.