Hogyan válasszuk ki a jó online marketingest?

Sok cég tisztában van azzal, hogy csak botladozik az online kommunikációs csatornákon, de azt sem tudják, honnan akaszthatják le a megfelelő szakembert. Szesztay Péter online marketing szakértő segítségével megmutatjuk, hogyan találhatjuk meg az igazán jó online marketingest a cégünknek és mikor érdemesebb inkább ügynökséggel vagy szabadúszóval dolgozni, mint alkalmazni valakit.


Marketing ügynökség, vagy marketinges alkalmazott: melyik jobb a cégednek?


Számos területet különíthetünk el az online marketingen belül, ide tartozik például – a teljesség igénye nélkül – a keresőoptimalizálás, a tartalommarketing, a fizetett hirdetések és a közösségi média. Cégvezetőként tisztában kell lenned az összes területtel: nem kell minden területhez maximálisan értened, de a vállalkozásod lehetőségeit ismerned kell. Lássuk be, a legtöbb online marketinges nem ért mindegyikhez, viszont egy-két területen kiválóan mozog. Ez korántsem baj, viszont a csapatod és a munkatársaid megválasztásánál szem előtt kell ezt tartanod.

 
 

Az tény, hogy online marketingesből ma már szinte Dunát lehet rekeszteni, de hogy ki igazán jó, azt nehéz eldönteni elsőre. Most sorra vesszük, hogy milyen emberi és szakmai szempontok szerint szűrheted ki a jó online marketingeset. Majd pedig segítünk dönteni abban, hogy egy online marketing ügynökségre vagy egy belsős alkalmazottra van szükséged.

 

Milyen a jó online marketinges?


Sok szempontot kell figyelembe venned, amikor a céged számára tökéletes online marketingest keresed. Általában egyedi igényekre lesz szükséged, annak függvényében, hogy milyen profillal rendelkezik a vállalkozásod vagy mennyi forrást tudsz szánni az online marketingre. Ezenkívül fontos szem előtt tartanod: amellett, hogy szakmailag magasan képzett munkatársat alkalmazz, emberileg is rendben kell lennie a jelöltednek.

 

Épp ezért – mindegy, hogy alkalmazottról vagy ügynökségről van szó – a következő pontokat, mindig fontold meg a választás előtt. Ezeket egy beszélgetés során viszonylag könnyedén leszűrheted, ha tudod, hogyan és mit kérdezz.

 

  • Őszinte, megbízható és egyenes embert keress. A jó online marketinges nem fog mellébeszélni, nyíltan elmondja a meglátásait, ötleteit, tanácsait és félelmeit a cégeddel kapcsolatban. Emellett pedig az egyik legfontosabb, hogy mer ellent mondani neked.
  • Tanul és képzi magát: mindig képben van a szakmával és az aktuális trendekkel. Ehhez egy nagyfokú rugalmasságra és nyitottságra van szükség, hiszen az online marketing viszonylag gyorsan változik.
  • Érthetően magyaráz és képes kifejezni magát hebegés-habogás nélkül. Ha a beszélgetés során szakzsargon nélkül is el tudja mondani a fontos dolgokat, akkor bízhatsz abban, nem lesz fennakadás a kommunikációtokban.
  • Szeresse és élvezze a munkáját. Ha elkötelezett és profi munkaerőt szeretnél, akkor elengedhetetlen, hogy szeresse, amit csinál. Ahogyan beszél a munkájáról és a feladatokról észlelheted, mennyi szenvedély van benne: inkább egy szükséges rossz vagy egy szerethető hobbiként tekint rá.
  • Legyen meggyőző ereje, de ne üres, semmitmondó szöveggel vegyen le a lábadról, hanem képes legyen szakmailag alátámasztani a mondandóját.
 

 

A kiválasztás során szakmai szempontból a következőkre figyelj oda:


  • Átlátja az online marketing összes területét, de nem feltétlen ért mindenhez. Az ideális jelöltnek tisztában kell lennie a képességeivel és korlátaival egyaránt. Tudnia kell, kihez lehet egyes területeken fordulni, netán egy saját és jól bevált csapata van már erre.
  • Mindig tud válaszolni a kérdéseidre. Ha esetleg nem, akkor néhány napon belül utánanéz a témának.
  • Segít megtalálni, hogy neked mire van szükséged! Tisztán látja az üzleti célod, a célközönséged és a terméked.
  • Vannak meglévő referenciái, melyekkel te magad is elégedett vagy. Még jobb, ha már a céged iparágából van hasonló tapasztalata.
  • A számokban is otthon van: megvan a kellő technikai tudása és eszköztára, és minden esetben tudja, hogy milyen mérőszámok kellenek a sikeredhez.

A “házon belüli” megoldás


A belsős munkatársak sokszor praktikus megoldásnak mondhatók. Számos előnye és hátránya van, ha csak neked és csak a te céged marketingjén dolgozik valaki.

 

  • Könnyebben azonosul a cég víziójával, céljaival és értékeivel, illetve a teljes marketing folyamatot képes átlátni.
  • Bármikor elérhető munkaidőben, így gyorsabban egyeztethető vele bármilyen kérdés. Tehát a reakcióidő lényegesen rövidebb, ez az online kommunikáció és marketing világában pedig egy hatalmas piros pont.
  • Belsős üzleti információkhoz férhet hozzá, melyek lényegesen előremozdíthatják a munkát. Ez a lehetőség egy ügynökség vagy egy szabadúszó alkalmazása esetén ritkán áll fenn.
  • Gördülékenyebb kapcsolattartás a cég többi munkatársával vagy különböző területeivel. Bármikor bárkitől vagy bárki felé érkezhet kérdés vagy kérés. Ezt cégen belül sokkal könnyebb elintézni és megbeszélni.
  • Te válogathatod össze az online marketinges csapatot: így olyan tapasztalattal rendelkező marketingeseket vehetsz fel, akik kifejezetten a te szférádban jártasak. Ugyanakkor, ha szűkösek a forrásaid és csak 1-2 embert tudsz felvenni a cégedhez, akkor nehezen találsz olyat, aki minden területhez ért. Aki pedig mégis, azt kifejezetten nehéz megfizetni vagy megtartani.
  • Sok esetben drágábban jössz ki, ha egy saját online marketing csapatot foglalkoztatsz, főleg ha jól képesítetteket keresel. A fizetés mellett csomó plusz költséggel járnak az alkalmazottak. Például a szakmai fejlődésüket neked kell majd finanszíroznod és támogatnod.
  • Be kell tudnia illeszkednie a csapatba: amikor csatlakozik a cégedhez egy új kolléga, akkor van egy összeszokási szakasz, ami esetenként megterhelő lehet. Az is előfordulhat, hogy néhány hónapon belül elválnak útjaitok, így viszont sok pénzt, időt és energiát vesztesz miatta.
 

 

Legyen inkább ügynökség?


Nyilván rugalmasság szempontjából egy belsős munkatárs jóval több előnnyel bír, mint egy ügynökség. Azonban szakmai és munkaszervezés szempontból lehet, hogy megéri ügynökséggel dolgozni.

 

  • Egy teljes csapat hozzáértését és tudását kapod a pénzedért cserébe, nem pedig egy emberét. Egy ügynökségben az online marketing különböző területeivel foglalkozó szakértők dolgoznak, így egy-egy folyamat feladatait felosztják egymást közt. Ennek köszönhetően biztos lehetsz benne, hogy az adott feladaton egy profi dolgozik.
  • Az ügynökség az egyéni igényeidnek megfelelően és rád szabottan ad ajánlatot, így csak azt fizeted meg, amire tényleg szükséged van.
  • A megbízott csapat nem először csinálja, amit csinál. Mivel folyamatosan több ügyféllel dolgoznak, ezért olyan helyzetekbe és hibákba futhatnak bele, melyekből rengeteg tapasztalatuk származik. Tehát a szakmai tudásuk mellett, a helyzetfelismerő és -kezelő képességük is remek.
  • Drágábbnak tűnik, de valójában nem biztos, hogy az. Hosszú távon sokszor kifizetődőbb egy ügynökséggel dolgozni, mint felvenni valakit. Megspórolhatod a képzést, a jutalmakat, illetve a keresés okozta és a rejtett költségeket. Elképzelhető, hogy az óradíj jóval magasabb lesz, mintha felvennél valakit, azonban valószínűleg gyorsabban és kevesebb idő alatt végzi el egy összeszokott csapat a feladatokat.
  • Eredményorientáltak. Minden esetben a határidők teljesítése és a projekt kitűzött eredményeinek elérése hajtja az ügynökségeket, így biztos lehetsz abban, hogy a legnagyobb tudásukkal azon lesznek, hogy a legjobb eredményeket szolgáltassák neked.
  • Valamennyire elveszted majd az irányítást. Az ügynökség szakértői által összeállított tervet követitek majd közösen, és habár van közös ötletelésre lehetőség, mindig érdemes bizalommal fogadnod a javaslataikat. A céged számára legjobb megoldásokkal rukkolnak majd elő.
  • Nem elérhetőek állandóan. Ez nem azt jelenti, hogy nem tudod őket felhívni, vagy nem válaszolnak az emailedre, egyszerűen csak meg kell értened, hogy számos más ügyfelük is van, így lehet azonnal nem tudnak majd segíteni a problémáidon.
  • Kell egy kis idő, amíg átlátják és megértik a cégedet. Fontos, hogy a te elmondásodon is múlik az, hogyan integrálják az információkat. Érdemes már a legelején tisztázni a kérdéses pontokat és elvárásokat. Rengeteg kommunikációs félreértéstől mentheted meg magatokat, ha már a legelején mindent átbeszéltek. Ha erre nincs meg a nyitottság, ne is gondolkozz tovább a közös munkán.
  • Lehet, hogy rossz ügynökséget választasz. Nem minden csapat ért minden szakterülethez, így ha nincs egy jól felépített kapcsolati hálójuk, akik megfelelő szakmai információkkal segíthetik őket, elképzelhető, hogy nehézségekbe ütköztök a munka során.
 
 
 

Mérd fel, hogy mire van szüksége a cégednek!


Készülj fel, hogy a jó online marketinges nem olcsó, de nem is kell, hogy az legyen. Ha mégis, akkor érdemes elgondolkodni azon, hogy nincs-e valami csavar a dologban: vajon miért ennyivel olcsóbb ez a marketinges, mint a többi? A legmagasabb minőség lebegjen a szemed előtt: igaz, hogy sokat fizetsz, de olyan szakértelmet kapsz, amivel lekörözheted a versenytársaidat.

 

Cégvezetőként fontos látnod, hogy az online marketing hihetetlen szerteágazó: rengeteg munka, terület és lehetőség rejlik benne. Vannak napi feladatok, melyek sok időt, folyamatos figyelmet és hozzáértést igényelnek. Éppen ezért ezeknél – a social media kezelése, email és esemény marketing – érdemes házon belül megoldani a munkatárskérdést. Azonban, ha projekt alapú feladatokról van szó, ahol több terület kombinálására lesz szükség, akkor már szóba jöhet a kiszervezés.

 

Bárkit is választasz a céged online marketingesének, a legelső lépés az legyen, hogy felméred, neked jelenleg mire van szükséged. Mi számodra a legfontosabb, hol szeretnél fejlődni és mire is van forrásod. Nem kell rögtön mindent akarni – folyamatosan, szépen lassan lépésről-lépésre felépítheted a céged marketingjét: tehát hosszútávban gondolkodj! Tűzd ki a célokat, kérj be több ajánlatot és nyugodtan hagyatkozz a megérzéseidre, valószínűleg nem hagynak cserben a megfelelő online marketinges kiválasztásánál sem!

Szerző:

Szesztay Péter

sorozatvállalkozó, online marketing szakértő

/piacesprofit.hu/