Hibák a digitális marketingben
Azt már biztosan nem kell bemutatnunk mi is az a digitális marketing, hiszen sokan ismerik, használják. Most azonban néhány hibára szertenénk felhívni a figyelmet, amelyeket könnyen elkövethetünk, pedig egy kis odafigyeléssel elkerülhetőek lennének.
1. Nem világosak a kampánycéljaid
Az egyik legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, ha nem határozod meg analitikai céljaid egy-egy kampány elindítása előtt. Annak érdekében, hogy nyomon követhessük sikereinket egy digitális marketing kampányban, előre meg kell határozni céljainkat (eladások, űrlapok kitöltése, hívások száma, feliratkozások, stb.), valamint biztosítani az analitikai nyomkövetés ezekhez igazodó beállítását. Mérhető célok hiányában nehezen határozható meg a ROI (megtérülés), a kampányok nettó haszna, a szentiment vagy az elköteleződés alakulása. Fontos tehát az előző kampányokból a jövőbeni kampányok tervezési folyamataira vonatkozóan meghatározni és kommunikálni a célokat, levonni a következtetéseket.
2. Nem a megfelelő közönséget célzod be
Készíthet egy cég remek tartalmakat, de ha nem promótálja a megfelelő időben a megfelelő közönségnek, akkor nagy lehetőséget szalaszt el. Mivel minden digitális kommunikációs csatorna zajossá vált, igen nagy erőfeszítést és beruházást jelent átküzdeni magunkat a zűrzavaron, és láthatóvá tenni a tartalmunkat. Ehhez először határozd meg a célközönséged, de ne csak személyleírásokat adj meg, hanem a viselkedésüket is vedd figyelembe. Ahhoz, hogy elérd azokat az embereket, akik már meglátogatták a weboldaladat vagy feliratkoztak az e-mail listádra, nyomkövető pixeleket, cookie-kat kell használnod. A közösségi célzásnál pedig lépj túl a kor, a nem, az iskolázottság és a témák iráni érdeklődésen.
3. Nem ügyfélközpontú a gondolkodásod
A marketingnek fontos a szerepe az ügyfelek elcsábításában, elkötelezésében, megtartásában, konvertálásában. Azok a cégek, melyek nem tudják megvalósítani az ügyfélközpontú gondolkodást, le fognak maradni. Az adatok elemzése és a célzás révén a cégek képesek létrehozni a személyre szabott márkaélményt, ami értéket jelent az ügyfelek számára, így később is visszatérnek.
4. Hibás személyreszabás
Nap, mint nap találkozhatunk olyan esetekkel, amikor hiba csúszik a marketing személyre szabásába: rossz a név, a nem, a preferenciák, stb. Gyakran előfordul például, hogy ha egy nő valamelyik férfi rokonának vásárol ajándékot, akkor utána elárasztják férfiakra szabott ajánlatokkal. A megfelelő technológia használatával azonban ez elkerülhető, és könnyebbé teszi a marketinges számára, hogy pontosan meghatározza, milyen termék és ajánlat fogja felkelteni az ügyfél érdeklődését a következő vásárláskor.
5. Nem figyelsz a mobilra
A mobil mára domináns digitális platformmá vált a felhasználók számára. Ezt figyelembe véve fontos lenne, hogy kialakítsd a mobilos stratégiádat is: kezdd azzal, hogy megvizsgálod, miként lépnek kapcsolatba veled az ügyfelek mobilon, majd megpróbálsz egy jobb felhasználói élményt létrehozni számukra! Ha még nem alakítottad ki mobil-stratégiádat, akkor gondold át, hogy egy applikáció vagy weboldal megfelelő lenne-e ahhoz, hogy komoly és releváns tartalmakkal növeld a felhasználóid számát. Győződj meg arról is, hogy a weboldalad minden mobil-eszközön megfelelően jelenik meg.
6. Lemondasz az e-mail marketingről
Mostanában inkább az olyan marketingcsatornák váltak felkapottá, mint a mobil vagy a közösségi oldalak, azonban az e-mail marketing elhanyagolása költséges hiba. Miközben elhalványodik a különbség a sales, a szolgáltatás és a marketing között, az e-mail összekötő kapocs marad a vásárlói folyamat során. Ráadásul a marketingesek kombinálni tudják az e-mailt az olyan ügyféladatokból nyert betekintésekkel, melyek a különböző csatornákról – például a közösségi média -, illetve eszközökről származnak. Így olyan magasabb szintű személyre szabhatóság érhető el, melyet a fogyasztók ma már megkövetelnek.
7. Kiszervezed a közösségi média tevékenységet
A leggyakoribb oka, hogy egy cég kiszervezi a közösségi médiás kommunikációját, hogy hiányoznak a megfelelő belső erőforrásai, vagy a tapasztalatai a közösségi médiában. Ugyanakkor senki sem ismeri jobban a cégedet, mint Te vagy a munkatársaid. Érdemes egy lehetőséget adni nekik arra, hogy a céged hangjaként megjelenjenek a közösségi médiában egy rosszul fizetett egyetemista vagy éppen egy drága ügynökség helyett.
8. Nem foglalkozol a kosárelhagyással
Mivel az emberek a legjobb ajánlatokra vadásznak a neten, így nem ritka, hogy egy terméket elhelyeznek a kosarukban, valami elvonja a figyelmüket, és aztán nem fejezik be a vásárlást. A marketingeseknek meg kell próbálniuk a helyzetet azzal kezelni, hogy stratégát alakítanak ki a vásárlást nem befejezők újbóli meggyőzésére, illetve visszatérítésére például emlékeztetőkkel, ösztönzőkkel, egyéb promóciókkal és ajánlatokkal. Ha például a kosarukat elhagyó vevők mondjuk már megadták az e-mail címüket, akkor küldj nekik 24 órán belül emlékeztetőket, sőt akár egy 10 százalékos kupont is, hogy mégis nálad vásároljanak. Emellett bevethetsz olyan “Várj, ne menj el” üzeneteket, amikor már a prediktív technológiának köszönhetően látható, hogy távozni fognak. Ezek megfelelő ösztönzőt vagy ajánlatot is tartalmazhatnak.
9. Nem méred az eredményeket
Mindig bizonyosodj meg arról, hogy az a pénz és erőfeszítés, amit egy digitális marketing kampányodba beleraktál, megérte. Ehhez használd a Google Analyticset vagy más analitikai szoftvert. A számok elemzése után frissítsd a stratégiádat, és dolgozz az eredményeid javításán! Soha nem tudod meg, hogy a stratégiád működik vagy sem, ha nem elemzed a marketing és hirdetési erőfeszítéseiddel kapcsolatos adatokat.