Hazai példa – Szűkítsd a célcsoportod és kinyílik előtted a piac
Szinte minden marketinges anyagban olvashatsz arról (mi is írtunk már a témáról), hogy a célcsoport szűkítésével valójában növelni tudod az elérést, a célcsoport elkötelezettségét, és a bevételed.
Ezt sokan nehezen lépik meg, hiszen első látásra nem logikus, hogy szűkíted a célcsoportot, tehát kevesebb emberhez szólsz, mégis több vásárlód lesz, jobb eredményeket érsz el bevételben.
A bejegyzésben bemutatok egy példát, amire a napokban figyeltem fel, és jól példázza a jelenséget. A célcsoport szűkítésével sokkal nagyobb követőbázist, közönséget lehet építeni, és ha ügyes vagy, akkor ez a bevételeiden is meg fog látszódni.
Ne akarj mindenkihez szólni
Ez azért nehéz, mert bízol, hiszel benne, hogy a cuccod mindenki számára hasznos, értékes. És ez lehet, tényleg így van. Ezért szeretnél mindenkihez szólni, mindenkinek értékesíteni a terméked, szolgáltatásod.
Például bárkit megkérdezel, aki szeret futni, hogy melyik a legnépszerűbb, általa ismert futós magazin, akkor azt fogja mondani, hogy a Runner’s World magazin.
Ez a legismertebb, mert minden futónak szól. Mindegy, hogy kezdő futó, haladó vagy élsportoló. Mindegy, hogy fogyni szeretne a futás segítségével, vagy maratont futni Bostonban, esetleg egyszerűen csak szeret futni.
A magazin számára mindenki potenciális célközönség, aki futócipő közelébe merészkedik. Tehát az üzenete, kommunikációja is általános, mert a lehető legtöbb futót szeretné elérni.
Ahogy a képen látod, Facebook-on jelenleg 27.000 követővel rendelkezik a magyarországi Runner’s World magazin.
Szűkítsd a célcsoportod és kinyílik előtted a piac
Azáltal, hogy szűkíted a célcsoportod, már nem kell általánosságban beszélned, kommunikálnod a célközönséged felé. Sokkal relevánsabban, sokkal pontosabban tudod megfogalmazni és eljuttatni az üzeneted.
Ez azt fogja eredményezni, hogy sokkal inkább magáénak érzi a felhasználó az üzeneted, ha épp megoldást keres a problémájára. Így fordulhat elő pusztán azzal, hogy nem minden futónak szeretnéd megragadni a figyelmét, hanem csak a női futókét, hogy a Futásról Nőknek követőbázisa jelenleg 36.000 fő Facebook-on.
Azzal, hogy szűkítették a célcsoportot, sokkal relevánsabbak az üzeneteik, a blogon megjelenő bejegyzéseik, stb. Egy nő, aki szeret futni, vagy épp csak fontolgatja a futás lehetőségét, sokkal inkább érzi magáénak a Futásról Nőknek tartalmait, és ezen keresztül szolgáltatásait, termékeit, mint az általánosabb üzenettel rendelkező Runner’s World Magazinét.
Egyszerűen jobban betalál az üzenet, ha releváns, jobban elköteleződik a felhasználó. De további előnyei is vannak számodra, ha szűkíted a célcsoportod.
A célcsoport szűkítésének további hatásai
Ha nem akarsz mindenkit elérni, akkor az a hirdetési költségeiden is meg fog látszani. Képzeld el, mennyi pénzbe kerül elérni mindenkit, aki érdeklődik a futás iránt.
Majd gondolj bele, mennyibe kerül, ha például csak a női futókat szeretnéd elérni. Vagy elrugaszkodva a fent említett példától, ha olyan hölgyeket szeretnél elérni, akik nagyvárosban élnek, egyedülállók, magas jövedelemmel rendelkeznek, és rendszeresen látogatják a legdrágább fitness termeket.
Ha a fent említettek alapján fogalmazod meg az üzeneted, vállalkozásod, céged arculatát, terméked, szolgáltatásod pozicionálását ezek alapján végzed, akkor a célcsoport azt fogja érezni, hogy neki teremtett téged a sors.
Összefoglalás
Szörnyen nehéz meglépni, hogy azt tudd mondani: nem akarok mindenkinek értékesíteni. Mert az általános elképzelés az, hogy egy nagy tortából akar mindenki egy kis szeletet megszerezni.
A fent említett célcsoport szűkítés pedig azt képviseli, hogy egy kisebb tortából akarunk egy nagyobb szeletet elhozni.
Természetesen elég kevés ‘bizonyítékul’ szolgál egy-egy cég sikerességét, profitját tekintve, hogy mekkora követőbázissal rendelkezik Facebook-on. A bejegyzéssel nem az volt a célom, hogy győztest hirdessek, melyik cég üzletpolitikája sikeresebb, melyik cég marketingesei ügyesebbek.
Ebből nem lehet, nem is érdemes ilyen következtetéseket levonni.
Sokan tudjuk már, hogy a követők száma helyett az elkötelezettség, interakció sokkal értékesebb mutató. Viszont nagyon jó példa a fent említett eset, hogyan lehet a célcsoport szűkítésével nagyobb, relevánsabb, elkötelezettebb közönséget építeni.
/klikkmarketing.hu/