Hallgatózással irányítható a fogyasztó

Napjaink átalakuló fogyasztói magatartása, a tudatos döntések, a könnyen hozzáférhető vélemények és ajánlások mind hozzájárulnak a social listening terjedéséhez, amelynek lényege, hogy a vállalatok megtalálják, megértsék és üzletileg is felhasználják a közösségi média felületein keletkező releváns tartalmakat.

A fogyasztók döntéshozatala napról napra egyre tudatosabb, az információszerzés egyszerűbb és hatékonyabb. Az ügyfelek észrevételei és visszajelzései számos közösségimédia-csatornán, blogon, fórumon vagy bármilyen online platformon megoszthatóak, azok más ügyfelekhez való eljuttatása a vállalatok által nem kontrollálható és csak kevés esetben teljesen látható. Mindezek ellenére a vásárlói döntéshozatalt kérlelhetetlenül alakítja – írja a PwC friss tanulmánya. A piaci szereplők versenyelőnyre tehetnek szert a közösségi média és egyéb, nem tradicionális információforrások felhasználásával. A social listening abban segít, hogy a változó, egyre tudatosabb fogyasztói viselkedést a vállalatok előnyükre fordíthassák. 

 

„Mára a legtöbb cég Magyarországon rendelkezik valamilyen formában online jelenléttel, számos közép- és nagyvállalat pedig már alkalmaz is eszközöket az online média elemzésére, azonban az igazán hatékony felhasználásukhoz szükséges kompetenciával még kevesen rendelkeznek. A social listening sokkal több, mint egy fejlett, 21. századi sajtófigyelés. A figyelés legfontosabb eleme ugyanis, hogy valóban figyelünk az ügyfelünkre, annak legfontosabb igényeire, és az információk birtokában hatással lehetünk a döntéshozatalukra. Az SL-eszközök ma már olcsón elérhetőek, és szoftveres támogatást nyújtanak az ügyfelek véleményének megismeréséhez” – mondta Kelemen Árpád, a PwC Magyarország vezető tanácsadója.

 

A közösségi média hatalmas mennyiségű valós idejű adatot generál percről percre, és szinte biztos, hogy mérettől függetlenül minden vállalkozásról folyik néhány beszélgetés. Az ügyfelek és a fogyasztók folyamatosan hasznos információkat osztanak meg motivációjukról, lojalitásukról, preferenciáikról vagy arról, hogy mit szeretnek és mit nem. Továbbá a közösségi média felületein a versenytársaik ügyfelei, vagyis a teljes piac fogyasztói által közzétett információk is megfigyelhetőek.

 

„A social listening eszközeivel lehetőségünk van ezeket az adatokat összegyűjteni, elemezni, értelmezni és levonni belőlük a megfelelő következtetéseket. Az így szerzett információ segítségével versenyelőnyhöz juthatnak a piaci szereplők, rengeteg területen felhasználhatják az adatokat, így például ügyfélszerzésre is” – tette hozzá Osztovits Ádám, a PwC Magyarország üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere.

 

Az elemzés számos lehetőségre rámutat: a social listening jó eszköz lehet ügyfélszerzésre, ügyfélátcsábításra, ügyfélélmény-növelésre (ami bőven megéri, ld. keretes írásunkat), ügyfélmegtartásra, kampányhatékonyság-javításra, termék- és szolgáltatásfejlesztésre, válsághelyzetek megelőzésére és kezelésére, felügyeleti szervek tevékenységének támogatására, illetve HR-tevékenységek támogatására is.

 

A közösségimédia-elemzők képesek az adott időszak alatt a kiválasztott közösségimédia-felületeken (amik lehetnek a szokásos Facebook, Instagram és Twitter felületeken túl további blogok, fórumok vagy egyéb mobilalkalmazások is) megjelenő összes poszt begyűjtése mellett a teljes online térben (pl.: online cikkek) szereplő említéseket begyűjteni, akár valós időben is. Az onlinemédia-elemzés fontos lépése a nem releváns tartalmak (“zaj” vagy torzítás) kiszűrése.

 

„Ez a lépés biztosítja, hogy csak azokat a tartalmakat elemezzük és használjuk fel, melyek valóban számunkra fontos információt hordoznak. A leszűrt tartalmak automatikus szövegelemző eszközök segítségével pozitív, negatív vagy semleges kategóriákba kerülnek, ami lehetővé teszi, mind a posztok egyedi, mind azok aggregált, statisztikai elemzését” – magyarázza Kelemen Árpád, a PwC szakértője.

 

/piacesprofit.hu/

  • Ezért reagálunk jobban a vizuális marketingreÉvek óta halljuk, hogy a vizuális élmény a közösségi marketing stratégia egyik kulcsfontosságú eleme. Nem véletlen, hogy az elmúlt években látványos fejlődésen ment keresztül az Instagram, míg a Facebookon és Youtube-on megjelenő videók elérése is exponenciálisan nőtt. Mai bejegyzésünkben a tudományt hívjuk segítségül annak megértéséhez, miért történt mindez így.  
  • Digitális marketing tippek startupoknakÉleted egyik legnagyobb és legizgalmasabb kihívása, amikor saját vállalkozás indításába fogsz. Legyen az ötleted azonban bármennyire is jó, az mit sem ér, ha a potenciális ügyfelek nem értesülnek róla.  Arról, hogy mindenki megismerje az elképzelésedet a marketingednek kell gondoskodni, ami napjainkban gyakorlatilag egyet jelent az online marketinggel és amit feltétlenül egy átgondolt marketingterv összeállításának kell megelőznie. Ehhez szeretnénk ma néhány tippet adni neked.
  • Tíz legnagyobb hiba, amit cégeladásnál elkövethetünkA csúcson kell abbahagyni – tartja a mondás és mind többen jutnak el erre a pontra a magyar cégvilágban. Becslések szerint a családi vállalkozások generációváltás előtt állnak és az átmenetet csak a cégek alig harmada éli túl. De akár a magánélet is közbeszólhat, hiszen egy válás, vagy egy családtag-tulajdonostárs elvesztése is vihart okozhat a cég működésében, arról nem is beszélve, hogy 10-20 év után akár a cégvezető is elfáradhat, és inkább mással szeretne foglalkozni. Ilyenkor reális opció lehet a cégeladás, és szóba kerülhet akkor is, ha a társaság egy mérföldkőhöz érkezett: a növekedési potenciálját kimerítette, a tulajdonos saját korlátaiba ütközik.