Full Sercvice Marketing

Vannak, akik szerint a piaci verseny leginkább háborúra hasonlít, ezért érdemes taktikai szemmel végiggondolni, hogyan tudunk úgy helyezkedni, hogy megvédjük vagy akár javítsuk piaci pozíciónkat. Éppen ezért sok cég marketing tanácsadó segítségét kéri marketing döntéseihez, stratégiájuk kialakításához, fogyasztói piacának megismeréséhez, vevőszolgálatuk optimális működtetéséhez, üzleti tervük kialakításához, márka- és árképzéséhez, valamint egyéb kommunikációs tevékenységének megtervezéséhez. 

 

Összegyűjtöttünk pár olyan dokumentumot, amelyeket online végigolvasva kis segítséget nyújtanak Önnek az eligazodásban, azonban ne feledje, hogy az olajozott működéshez érdemes egyedi tanácsadást kérnie cége számára!

Kérjen tanácsadást a már 20 éve marketing területen dolgozó szakemberünktől még ma, és optimalizálja cége működését, akár már holnap!

 

4 alapstratégia a piaci pozíció védelmére vagy javítására

Vannak, akik szerint a piaci verseny leginkább háborúra hasonlít, ezért érdemes taktikai szemmel végiggondolni, hogyan tudunk úgy helyezkedni, hogy megvédjük vagy akár javítsuk piaci pozíciónkat. Az alábbiakban a négy legjellemzőbb szituációból kiindulva felvázolunk néhány egyszerűbb ötletet, amelyekre figyelve ügyesen kihasználhatjuk versenytársaink gyengeségét, jobban építhetünk saját erősségeinkre, és egyáltalán: élni tudunk a helyzet adta lehetőséggel.

4 alapstratégia a piaci...

5 meghatározó csoport, akikre a vevőn kívül érdemes odafigyelni


Hajlamosak vagyunk azt hinni, a sikeres eladáshoz elegendő a vásárló minél magasabb szintű kiszolgálása. Pedig a valóságban sok esetben másnál rejlik a döntés kulcsa. Hiszen lehetséges, hogy a tényleges beszerzést pl. a háziasszony intézi, de könnyen előfordulhat, hogy valójában a család egy másik tagjának vásárol. Éppen ezért érdemes végiggondolni, kik állhatnak egy-egy vásárlási döntés mögött, kik lehetnek azok, akik a választást befolyásolják? Az alábbiakban összefoglaljuk azokat a legfontosabb fogyasztói szerepeket és szempontokat, amelyek hatással vannak a beszerzés folyamatára.

5 meghatározó csoport...

7 fontos kérdés a fogyasztói piac megismeréséhez

Csináljon bármit is, végső soron minden vállalat - legyen az termelő vagy szolgáltató - a fogyasztóiból él meg. Éppen ezért bármilyen piacon, akárhány vevő esetén a siker kulcsa a fogyasztók és szokásaik minél behatóbb ismerete. Az alábbi néhány kérdés segít feltérképeznünk a legfontosabb információkat, amelyekkel feltétlenül rendelkeznünk kell kiszolgálandó közönségünket illetően. Ha ezekre tudjuk a választ, máris jóval közelebb jutunk ahhoz, hogy termékünk vagy szolgáltatásunk - és ennek köszönhetően vállalatunk is - eredményes legyen.

7 fontos kérdés...

Hogyan adjunk megbízást kommunikációs ügynökségnek?

A reklám speciális területe a marketingnek, amely különösen komolyabb kampány esetén jelentős erőforrásokat igényel. Sok vállalat éppen ezért szívesen veszi igénybe hirdetésekre specializálódott kommunikációs ügynökségek segítségét. A sikeres együttműködéshez azonban a média-megjelenéseket intéző vagy éppen a reklámokat kidolgozó ügynökségeknek számos információval kell rendelkeznie a támogatni kívánt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban. Az alábbiakban pontokban foglaljuk össze, melyek azok a legfontosabb kérdések, amelyeket ügyfélként feltétlenül meg kell osztanunk a kommunikációs partnerekkel.

Hogyan adjunk ...

10 tipp a sikeres vevőszolgálathoz

Milyen szerepet játszik a vevőszolgálat egy vállalkozás életében? Lehetséges, hogy ez a tényező válik adott esetben az üzleti siker vagy bukás elsődleges faktorává. Talán nem szükséges magyarázni, hogy az elégedett vevőkör mennyire fontos hátországot jelenthet egy üzleti vállalkozás számára, amennyiben a fogyasztók hírét viszik a cég szolgáltatásainak barátaik, kollégáik, ismerőseik körében. Ezen egyszerű tényből eredően fontos kiválóan működő vevőszolgálat révén fenntartani a jó kapcsolatot a meglevő vevőinkkel, akiben már kialakult a cégünk és termékeink iránti lojalitás. Más részről azonban azt is át kell gondolni, hogy mik lehetnek a korábban stabilnak gondolt vevőink távozása mögött meghúzódó, lehetséges okok. Vannak olyan esetek, amikor könnyű választ kapnunk ez utóbbi kérdésre, ám sokszor kevéssé egyértelműek a távozást kiváltó tényezők. Az azonban minden esetben fontos, hogy tanuljunk a korábbi tapasztalatokból, és persze ne kövessük el újra és újra ugyanazokat a hibákat.

10 tipp a sikeres...

A vevőszolgálat 4 C-je

A vevőszolgálat a híd a vállalkozásunk és vásárlóink között. A szolgáltatás minősége alapján döntenek arról, hogy mi vagyunk számukra a megoldás, vagy valaki más jobbat tud kínálni. A jól működő vevőszolgálat lehetőséget nyújt számunkra, hogy biztossá tegyük vevőinket abban: mi tudjuk az igényeiket a legjobban kielégíteni.

A vevőszolgálat 4 C-je...

Hogyan kell működnie a kommunikációnak?


Végső soron minden hirdető azért reklámoz, hogy népszerűsítse termékét, és ezáltal növelje eladásainak zámát. Távolról sem elég azonban arra buzdítani a fogyasztót, hogy vegye meg árunkat. A kommunikációnak ennél jóval kifinomultabb lépésekkel kell meggyőznie a vásárlót arról, hogy márkánk érdemes a kipróbálásra és használatra. Ideális esetben a reklám az alábbi négy szakaszon vezeti keresztül a vásárlót, eljuttatva a döntésig, hogy megveszi termékünket vagy igénybe veszi szolgáltatásunkat.

Hogyan kell működnie ...


Kommunikációs teendők válság esetén

Jól működő vállalatok számára szinte elképzelhetetlen, de gyakorlatilag bármelyik cég kerülhet egyik pillanatról a másikra válsághelyzetbe. Bármikor történhet egy természeti katasztrófa, előfordulhat emberi hiba, de nem zárható ki a szándékos károkozás esete sem. A vállalatot ilyenkor minden esetben veszteség éri, a pusztítás mértékét azonban jelentősen csökkenthetjük, ha felkészülünk a szituációra, és megfelelően kezeljük és kommunikáljuk azt.

Kommunikációs teendők ...

Mi is az üzleti terv?

Az üzleti terv pontos leírást ad vállalkozásunkról, azonosítja céljainkat, és afféle útmutatóként szolgál tevékenységünk során. Segítségünkre van a források megfelelő allokációjában, az előre nem látható nehézségek kezelésében és a megfelelő üzleti döntések meghozatalában. Mindez annak köszönhető, hogy egy jól szervezett üzleti terv specifikus és rendszerezett információt nyújt vállalkozásunkról. Hogy egy fontos példát említsünk, a jó üzleti terv iránymutatóul szolgál az általunk felvett hitelek és kölcsönök ütemezéséhez, felhasználásához, illetve visszafizetéséhez. Azon túl, hogy számunkra fontos iránymutatóul szolgál az üzleti terv, lényegi információkat nyújt az értékesítő személyzet, a szállítók és egyéb üzleti partnereink számára tevékenységünkről.

Mi is az üzleti ...

Mit érdemes végiggondolni a piacralépés előtt?

Előfordulhat, hogy azt hisszük, termékötletünk feltétlenül sikerre van ítélve. Mielőtt azonban elhamarkodottan döntenénk, és márkánkat bevezetnénk a piacra, érdemes átgondolni néhány nem elhanyagolható körülményt, amelyek mindegyike befolyásolhatja vállalkozásunk sikerét.

Mit érdemes végiggondolni ...

Mit kell tartalmaznia a stratégiai marketingtervnek?

A marketing - mint bármely vállalati tevékenység - nem lehet sikeres megfelelő tervezés és stratégia kialakítása nélkül. Ezek hiányában ugyanis irányíthatatlan lépéseket teszünk csupán, és megeshet, hogy hiábavalóan pazaroljuk erőforrásainkat. A marketingterv kidolgozásával azonban megfogalmazhatjuk célkitűzéseinket, valamint azokat a lehetséges útvonalakat, amelyeken keresztül elérhetőnek, megvalósíthatónak érezzük őket.

Mit kell tartalamznia a ...


Márkaépítési checklist

A márkázás messze túlmutat az olyan dolgokon, mint mondjuk a vállalkozásunk logója. Mára egyértelművé vált, hogy újra kell értelmeznünk a márkázás fogalmát. Elsősorban arról az oldalról, hogy mi számít hatékony márkázásnak, s persze azt se feledhetjük el, hogy pusztán ugyanazon audio és vizuális elemek ismételgetése nem fogja növelni vállalkozásunk forgalmát és a vásárlók hűségét. A marketingeseket generációk óta foglalkoztatja a márkázás, s eleinte a vállalkozások imázsára, illetve a márkázási módszerekhez köthető kommunikációra helyezték a hangsúlyt, mára azonban egyre nagyobb teret kap az a megközelítés, amelyet márkamenedzsmentnek nevezhetünk.

Márkaépítési checklist...

Árképzés

Termékeink, szolgáltatásaink árainak kialakítását számos üzleti tényező befolyásolja. A marketing számára azonban a legfontosabb ennek az árnak a relativitása, azaz hogy hogyan viszonyul árszintünk a versenytársakhoz képest, illetve hogyan érzékelik e piaci árat a fogyasztók. A marketing az árazás kapcsán arra emlékeztet, hogy az áru ellenértéke nem csupán a profit forrása, de nagyon fontos termékjellemző és megkülönböztető eszköz is.

Árképzés...

Célcsoport-képzés

A piacot úgy definiálhatjuk, mint egy termék vagy szolgáltatás meglévő és potenciális fogyasztóinak halmaza. A célcsoport-képzés azon vásárlók azonosítása, akiket ezen a lehetséges körön belül érdemes megszólítani, mert vállalatunk számára elérhetőek, és megfelelő nyereségességet hordoznak.

Célcsoport-képzés ...

Csomagolás, megjelenés

A csomagolás olyan a termékek számára, mint számunkra, emberek számára a ruha. Nem elég, hogy csinos, tetszetős legyen, fontos az is, hogy megvédjen, de az sem mellékes, hogy kényelmes legyen. A külső megjelenés valamennyi termék és szolgáltatás esetén lényeges, hiszen sok mindenről előzetesen tájékoztatja a vevőt, és ezáltal az első benyomásért is felelős.

Csomagolás, megjelenés...

Beszerzési döntési folyamat


A beszerzési döntéshozatal ugyanúgy információ-feldolgozási folyamat, mint a fogyasztók viselkedése vásárlási szituációban. A vállalat adatok begyűjtésével biztosítja, hogy beszerzési forrásai folyamatosan megbízhatóak legyenek, majd céljainak megfelelő szempontrendszer mentén történő kiértékeléssel választja ki a legmegfelelőbb beszállítót vagy terméket.

Beszerzési döntési ...

Beszerzési magatartás

A vállalatok fogyasztói magatartásának megértéséhez a legfontosabb, hogy minél alaposabban ismerjük a döntéshozatalban részt vevő személyeket. Azonosításukat megkönnyítheti, ha tudjuk, miben különbözik a szervezeti vásárlás a hagyományos fogyasztási szituációktól, illetve milyen vállalati, termék- és beszerzési helyzetből adódó tényezők befolyásolják szerepüket a beszerzési folyamatban.

Beszerzési magatartás...

Árpolitika

Egy termék vagy szolgáltatás értékesítési ára nem csupán a legjelentősebb bevételi forrás, de nagyon fontos pozícionálási eszköz is. A marketing az árazás kapcsán abban segít, hogy a fogyasztó gondolkodásmódjának alaposabb megismerése révén magasabb árszint érvényesítése váljon lehetővé.

Árpolitika...

Vevőszolgálat


A szűkebb értelemben vett vevőszolgálat egy nagyon fontos visszacsatolási pont a vállalat életében, ahonnan értékes információk nyerhetők ki a fogyasztók elvárásaival kapcsolatban. Ugyanakkor a vevőszolgálat lehetőséget nyújt a megfelelő információk eljuttatására is, és a fogyasztó megelégedésére szolgáló működése esetén erősíti a vállalat hírnevét. A vásárló számára ugyanis kritikus pont lehet, hogy adott esetben fordulhat-e észrevételeivel a gyártóhoz, illetve kielégítően kezelik-e panaszait és észrevételeit.

Vevőszolgálat...

Vásárlási folyamat

A vásárlási döntéshozatal tekinthető információ-feldolgozási folyamatnak, melynek során a fogyasztó fel- és megismeri az adott problémát, majd keresni kezdi és értékeli a lehetséges megoldásokat, végül dönt a vásárlás vagy éppen annak elhalasztása mellett. A döntési folyamat azonban nem ér véget a vásárlással, hiszen csak használata során derül ki, megérte-e megvenni az adott terméket. Mindezen információk az egyén rövid-, illetve hosszú távú memóriájában rögzülnek, és ha jól irányítjuk üzenetünket, a fogyasztó döntéseit sokáig befolyásoló tényezőkként tárolódnak.

Vásárlási folyamat ...

Termékpolitika


A vállalat terméke nem több és nem kevesebb, mint bevételeinek kulcsa. Nem az egyedüli nélkülözhetetlen tényező a cég sikerességéhez, viszont a fogyasztói igények kielégítésén keresztül a legfontosabb eszköz az eladások hosszú távú biztosítására. A marketing egyik legfontosabb feladata ezért a termék, és rajta keresztül a kereslet menedzselése.

Termékpolitika ...

Termék-életciklus

Egy termék vagy szolgáltatás sikeréhez vezető út hasonló a biológiában ismert életciklushoz. A befutott termékek eladási eredményeiben ugyanis négy fázis figyelhető meg: bevezetés, növekedés, érettség és hanyatlás. Ezt az analógiát nevezzük termék-életciklusnak.

Termék-életciklus ...

Termék vs. piac bővítés

A növekedés az üzleti siker egyik látványos eredménye, egyszersmind azonban feltétele is lehet. Tudatosan is megválaszthatjuk a bővítés irányát, és a termelés növelése mellett más lehetőségekkel is lehet és érdemes számolni: a vállalat eredménye javítható új termékek kifejlesztésével, a meglévő termékek számára új piacok felfedezésével, de akár új tevékenységi körök, azaz diverzifikáció segítségével is.

Termék vs. piaci ...

Szolgáltatásmarketing

A szolgáltatások marketingszempontból ugyanolyanok, mint a termékek, vagyis menedzselésükhöz alapvetően a vevők elvárásainak alapos ismerete szükséges. Sikeressé tételükhöz azonban nélkülözhetetlen a fogyasztói bizalom megszerzése és megtartása, amelyhez a kiszolgálás színvonalának megtartásán át vezet az út. A minőség biztosításának kulcsa pedig legtöbbször az emberi tényező, hiszen a szolgáltatás alapja leggyakrabban a fogyasztó és a szolgáltató közvetlen kapcsolata.

Szolgáltatásmarketing ...

Szervezeti vásárlók és beszerzés

Csaknem minden vállalat - vagy vásárlóként vagy eladóként - részt vesz valamilyen beszerzési folyamatban. Számos erőforrás (így pl. az energia) csak más vállalkozásoktól szerezhető be, illetve számos termék vagy szolgáltatás vállalati ügyfelek számára jön létre. A szervezeti vásárlók bizonyos tekintetben hasonlóképp működnek, mint az átlagfogyasztók, döntéseiket azonban általában csoportosan, több ember befolyása alapján hozzák meg.

Szervezeti vásárlók ...

Szegmentálás


A szegmentálás a marketing koncepció lényegi eleme, amelynek köszönhetően láthatóvá válik, hogy a piac nem homogén egység, hanem különböző fogyasztói csoportok összessége. Ezek felismerésével pedig lehetővé válik a különböző keresleteknek megfelelő marketing-eszköztár kifejlesztése. A szegmentálás révén a vállalat jobban képes kielégíteni a fogyasztói igényeket, és ez által közelebb kerül saját szervezeti céljai eléréséhez.

Szegmentálás...

Potenciál-versenyképesség modell

A korrekt helyzetértékeléshez és a megfelelő üzleti stratégia megválasztásához nem elegendő megvizsgálni, hol tart jelenleg a vállalat. A már elért eredmények, kialakult pozíció ismerete mellett nélkülözhetetlen, hogy a piac által kínált lehetőségekkel is számot vessünk. A cég adottságai, valamint az iparágban rejlő fejlődési irányvonalak összevetésére szolgál a potenciál-versenyképesség modell.

Potenciál-versenyképeség ...

Portfólió modell: növekedés vs. részesedés

Különböző tevékenységek, termékek vagy szolgáltatások és a bennük rejlő üzleti potenciál kiértékelésére szolgál az ún. BCG-mátrix vagy portfolió modell. Segítségével összevethető a vállalat üzletágainak teljesítménye, illetve kialakítható az optimális termékszerkezet. A BCG-mátrix ugyanis versenyképességük és növekedési lehetőségeik alapján sorolja be az egyes tevékenységi köröket.

Portfólió modell ...

Piac és verseny

Valamennyi vállalat verseng - a legtöbben azt hiszik, csupán a fogyasztók kegyeiért. Valójában azonban a versenyhelyzetet nem csak a hasonló tevékenységet űző cégek küzdelme határozza meg. A beszállítói és fogyasztói erőviszonyok, a lehetséges új piaci belépők és a kínálatban szereplő termékek helyettesítésére alkalmas megoldások ugyanolyan hatással vannak a küzdelem kimenetelére.

Piac és verseny ...

Megkülönböztetés, versenyképesség

Minden vállalatnak határozott stratégiára van szüksége, hogy eredményes legyen. A siker általában három úton érhető el: a költségek alacsonyan tartásával; megkülönböztethető, azaz kiemelkedő termékkel vagy szolgáltatással; illetve a piac egyedi igényeire történő fókuszálással. Bármely utat választjuk is, a lényeg, hogy elszántan kövessük, mert az ingadozó vagy középen megrekedt vállalatok sohasem jutnak a csúcsra.

Megkülönböztetés ...

Marketing-mix

A piaci versenyben csak az a vállalat bizonyulhat sikeresnek, amely legalább olyan hatékonyan képes termékét vagy szolgáltatását vevői igényeihez igazítani, mint versenytársai. A marketing menedzsment ennek az összehangolásnak a folyamata, a marketing-mix elemei (termék, árazás, forgalmazás és támogatás) által.

Marketing-mix ...

Márkázás, márkaérték

A sikeres márka előállítója és fogyasztója számára is érték, mivel mindkét oldal felé a megbízhatóságot képviseli. A márka a vásárló számára igényei beteljesülésének ígérete, míg a vállalat számára a jövőbeni bevételek biztosítója. A márkázás befektetés, amelynek eredményeképpen értékes eszköz jön létre. A sikeres márka ugyanis hosszútávon és megkülönböztető módon azonosítja termékünket, amely így a versenyből kiemelkedve, magasabb árszinten érvényesülhet.

Márkázás, márkaérték ...

Környezetelemzés, SWOT-analízis

A vállalat marketingstratégiájának, -terveinek kialakítása elképzelhetetlen a körülmények előzetes feltérképezése nélkül. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a helyzet - a környezet, valamint a cég adottságainak - elemzése kijelöli az irányt (segít a célkitűzések megfogalmazásában), amely felé megfelelő útiterv (stratégia, terv) kidolgozásával juthatunk el. Ez a fajta helyzetértékelés olyan mint egy audit, amelynek során felmérjük, milyen külső és belső adottságokkal rendelkezünk, és amelynek köszönhetően világosabban látjuk, milyen irányba érdemes elindulnunk.

Környezetelemzés ...

Értékesítési rendszer tervezése

Az eladandó termék jellege, a vállalati erőforrások és a fogyasztói elvárások nagymértékben meghatározzák, milyen irányba kell megkezdenünk az értékesítési lánc kiépítését. Ezután azonban dönteni kell, kívánunk-e közvetítő partnereket bevonni az értékesítési rendszerbe, és ha igen, milyen széles körre kívánjuk kiterjeszteni az együttműködésünket.

Értékesítési rendszer ...

Értékesítés

Az értékesítés röviden és tömören annak megoldása, hogy a termék vagy szolgáltatás eljusson végleges fogyasztójához. Ez aztán történhet közvetlenül vagy különféle közvetítők és értékesítési csatornák bevonásával, amelyek így mind hozzájárulnak ahhoz, hogy termékünk elérhető legyen. Márpedig ez épp olyan fontos szempont, mint a termék bármely más tulajdonsága, hiszen a vásárló hiába is vágyakozna valami iránt, amit nem kaphat meg.

Értékesítés ...

Döntésbefolyásoló tényezők

A fogyasztók viselkedését, választását számos tényező befolyásolhatja. A külső behatásokon túl azonban számolnunk kell olyan fontos hozzáállásbeli különbségekkel is, mint az illető érdeklődése a vásárlandó termék iránt, vagy a termékcsoport újdonsága a fogyasztó számára. Ezek a tényezők ugyanis meghatározzák, mennyire tudatosan, milyen részletességgel megy végig az egyén a döntéshozatal egyes fázisain, és milyen lehetőségünk lesz ezek mentén a befolyásolására.

Döntésbefolyásoló ...

  • Íme 2017 legjobb honlapjai! 16. alkalommal került megrendezésre az online marketingkommunikációs szakma legrangosabb hazai eseménye, Az Év Honlapja pályázat. A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat által szervezett versenyen összesen 201 nevezés érkezett.
  • Folytatódhat a nevezés - Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat! Bár idén rövidített nevezési időszakkal zajlik a pályázat, a szervezők nem szeretnék, ha bárki lemaradna… ezért mostantól meghosszabbított határidővel, október 31-ig lehet jelentkezni az online szakma egyik legrangosabb díjára, ’Az Év Honlapja’ pályázatra! A Magyar Marketing Szövetség és az Internet Marketing Tagozat által 16 éve életre hívott digitális megmérettetés díjátadójára novemberben kerül sor!
  • Edukáció és minősítés - elindult a 2017-es ’Az Év Honlapja’ pályázat! Egy rövid early bird időszak után, rövidített menetrenddel és a szokásos feltételekkel folytatódik Magyarország legismertebb online marketingkommunikációs pályázata, ’Az Év Honlapja’ pályázat!  A Magyar Marketing Szövetség által szervezett verseny szakmai zsűrije idén is a digitális marketing legújabb és legkreatívabb megoldásait keresi.