Sharing economy

Mi az a sharing economy? A felhasználók megosztják egymással bizalmi alapon kihasználatlan kapacitásaikat, erőforrásaikat (pl. tárgyi eszköz, szolgáltatás, pénz) on-demand jelleggel (a fogyasztási igény felmerülésekor azonnal), rendszerint egy IT platformon keresztül, kiemelt jelentőséget tulajdonítva a személyes interakciónak, közösségi élménynek és törekedve a fenntarthatóságra.

 

A „sharing economy” cégek, mint például a Couchsurfing, Airbnb, Uber és társaik, úgynevezett „teremtő rombolással” forgatnak fel teljes iparágakat csupán néhány év leforgása alatt. Gyors terjedésükhöz hozzájárult többek között a fejlett digitális platformok és eszközök elterjedése, az új fogyasztói igények, mint például a szorosabb együttműködés a tulajdonhoz való viszony megváltozása, környezettudatosabb fogyasztás. Továbbá hozzájárult az anyagi források racionálisabb felhasználására, gazdasági racionalitás való törekvés és a társadalmi változások is.
A következő évek legfontosabb üzleti trendjéről beszélhetünk, amely jelentősen meg fogják változtatni az üzleti környezetet.

 

Sikerességük egyik fő oka abban rejlik, hogy méretgazdaságosságukból fakadóan jelentős költségelőnyre tesznek szert. A lokális piacra belépő globális szereplőnek a szolgáltatásnyújtásra eső fix költsége alacsonyabb a helyi szereplőéknél. Továbbá üzleti modelljük révén rendkívül gyorsan is terjednek, mivel egy új piacra való belépés számukra csak minimális költségekkel jár.

 

Egyes sharing economy szereplők mindössze néhány év alatt világméretű cégekké nőtték ki magukat. 2015 júliusában a Wall Street Journal elemzése szerint az Uber értéke meghaladta az 50 milliárd dollárt, amivel értékesebbnek számít, mint az S&P 500-as cégek 80%-a, míg az Airbnb elérte a 24 milliárd dolláros cégértéket. A PwC kapcsolódó tanulmánya szerint, míg 2013-ban azon öt iparágban, melyben ez az új üzleti modell leginkább jelen van, 15 milliárd dollár árbevételt értek el a sharing economy vállalatok, 2025-re bevételük már 335 milliárd dollárra nő, és ezzel a vizsgált piacok bevételének felét a megosztáson alapuló modellt követő cégek fogják uralni.

 


A sharing economy modell egyre gyorsuló terjedése, a cégek robbanásszerű növekedése tagadhatatlan tény, ezért a vállalatok nem hagyhatják figyelmen kívül ezt a trendet. A hagyományos cégeknek mindenekelőtt azt kell átgondolniuk, hogy melyek azon szolgáltatási területeik, ahol potenciálisan megjelenhet egy sharing economy szereplő, majd a területek azonosítása után a cégeknek választ kell találniuk, hogyan képesek lépést tartani ezzel a trenddel.

 

Forrás: https://www.pwc.com/hu/hu/kiadvanyok/assets/pdf/sharing_economy.pdf

Digitális átállás

A következő 15 évben kétségkívül le fog zajlani az első szintű digitalizáció. Biztos lesz a változás állandósága.

 

De mi is ez pontosan?

 

A digitális átállást több oldalról meg lehet fogni. Mondhatjuk, hogy digitális válasz a kor kihívásaira. A hagyományos tevékenységek támogatása áthelyeződik az online térbe. Például az ügyfélszolgálat, vevőkommunikáció, értékesítés támogatás, logisztika, folyamatirányítás.
A cél mindenképpen a gyorsabb, hatékonyabb és rugalmasabb folyamatok elérése.

 

Megjelent a digitális fogyasztó. Számuk nő és igényeik folyamatosan fejlődnek. Alap elvárásuk a vállalatoktól, közszolgáltatóktól, kormányzattól, önkormányzatoktól, hogy biztosítsák számukra az online felületeket, ügyintézést, elérhetőségeket. Megkövetelik a legprofibb oldalakat, alkalmazásokat. Élmény alapú vásárlást akarnak, és hogy minden azonnal készen álljon számukra. A vállalatok felismerik, hogy a digitális fogyasztót érdemes egyre jobban bevonni az értékalkotási folyamatokba. Ez kezdetben versenyelőnyt biztosít a számukra és nem csak a nagyon játszótere.

 

Pár év múlva elvárás lesz a digitalizáció magas fokú megléte. Azok pedig, akik nem veszik a kor kihívásait eltűnnek a süllyesztőben.
Nyilván kérdezhetnénk mi lesz a nagy hibrid cégek sorsa?! Nekik elegendő pénzük és erőforrásuk lesz ahhoz, hogy ezt a folyamatot bármikor is kezdik megfelelő piaci szeletet hasítsanak ki maguknak. A KKV-k a rugalmasságukkal és a nyíló piaci rések megtalálásával tudnak újabb falatokat szerezni.

 

Mielőbb érdemes megkezdeni a digitális átállás folyamatát, ugyanis a digitalizálással gyorsul a világ. Ami a digitális marketingben 1 év az a hétköznapokban 4 évnek számít. Nagyon gyorsan be lehet gyűjteni egy olyan lemaradást, ami a vállalat vesztét okozhatja.
Azok, akik időben felismerik az átállás fontosságát és gyorsan reagálnak is arra, versenyelőnyre tehetnek szert, azokkal a vállalatokkal szemben, akik később kapcsolódnak be ebbe a folyamatba.

 

A digitális startupok előnyben vannak a hibrid vállalatokkal szemben. A jövő vállalatai már kezdettől fogva digitális alapokra fognak helyeződni, ahol az offline munkavégzés a digitális kapcsolatok következménye. Azonban a digitális működés fogja meghatározni az offline működést.

 

Digitális átállás, de hogyan?

 

Minden vállalatnak a saját piacához, vevőihez és majdani vevőihez kell alakítania ezt a folyamatot, miközben körülötte mind a piac és mind a vevők is változnak.
Első körben a vállalat vezetőjének kell felismernie a digitalizáció fontosságát, kinevezni egy független felelős vezetőt, erőforrásokat és pénzt allokálni a programhoz. Ez egy több éves folyamat, amelyhez érdemes szakembert bevonni és egy külön szuper teamet létrehozni.

 

Gyors eredményt ne várjunk. Helyette a vállalati közgondolkodás változása következik be. Ez érinti a HR területet is, ahol előtérbe kerülnek azok az új típusú munkavállalók, akik készek a digitális együttműködések magasabb fokára lépni. A jövő munkáltatói már kizárólag e képességek birtokában lévő munkavállalókat fognak alkalmazni.

 

A folyamat már megkezdődött és a nagyvállalatoknál tart. Egyes online piaci szereplők már majd egy évtizede az árbevételük jelentős részét online szerzik. A jövő azoké, akik mielőbb felismerik ezt a kihívást.

 

 

A digitális átállás folyamatának részterületeihez a következő szolgáltatásokat szeretnénk még figyelmébe ajánlani, mellyel egy csapattal hatékonyabban viheti véghez céljait.

- Jövő kutatás

- Stratégiai marketing

- Weblapfejlesztés

- Teljes körű marketingtervezés

 

Sharing economy

Sharing economy

Mi az a sharing economy? A felhasználók megosztják egymással bizalmi alapon kihasználatlan kapacitásaikat, erőforrásaikat (pl. tárgyi eszköz, szolgáltatás, pénz) on-demand jelleggel (a fogyasztási igény felmerülésekor azonnal), rendszerint egy IT platformon keresztül, kiemelt jelentőséget tulajdonítva a személyes interakciónak, közösségi élménynek és törekedve a fenntarthatóságra.