Benchmarking

"A benchmarking a világ bármely pontján működő más szervezetekkel való folyamatos összehasonlítás és összemérés folyamatát jelenti abból a célból, hogy információt nyerjünk szervezeti filozófiákról és politikákról, gyakorlatokról és mértékekről, melyek segítik szervezetünk teljesítményének javítását."

A "benchmark" kifejezés először a TQM (Total Quality Management) környékén bukkant fel a minőségfejlesztéssel összefüggésben, ahol a saját üzleti területén legjobb" teljesítményt jelölte. A benchmarking kifejezés ma már gyakorlati ismeretszerzést, másoktól való tanulást, tudatos információszerzést jelent.

A sikerhez többféle út is vezethet, melynek megtételéhez számos klasszikus és újszerű vezetés-szervezési eszköz áll rendelkezésre. Ilyen például a folyamatos javítási modell (Continuous Improvement), a teljes körű minőségmenedzsment (TQM), vagy az üzleti folyamatok teljes újjászervezése (BPR). A benchmarking viszonylag új irányzat, noha ősrégi bölcsességen alapul: "tanuljunk a legjobbaktól".

Ennek szellemiségében kínáljuk benchmarking szolgáltatásunkat. Tanuljon a legjobbaktól, alkalmazza tudásukat cégében, és váljon a legjobbak egyikévé!


Bővebben a Benchmarkingról? - másik lapon, mint a Rendezvény A-z-ig

Kutatási területek, módszerek

Célja:

A benchmarking folyamatának jellemzése, hasznosságának bemutatása, és annak leírása, hogy miként használhatják egyes vállalatok teljesítményük javítása érdekében.

Mikor/hogyan alkalmazzuk:

  • Az eszköz a benchmarking témájának kifejtésére és az alapkoncepció átadására használatos, annak érdekében, hogy a vezetés megérthesse az adatösszehasonlítás értékét, és alkalmazhassa azt a jobb teljesítmény elérésére. Hasznos még értékesítési eszközként tanácsadók számára, felkeltve ezzel a potenciális ügyfelek érdeklődését az átszervezési / revitalizációs szolgáltatások iránt.
  • A benchmarking felsővezetési feladattá vált, mivel olyan objektív módon létrehozott információval szolgál, amely a vezetők segítségére van annak megállapításában, hogy hol tartanak a versenytársakhoz képest. Olyan adatsorokba enged betekintést, amelyek tartalmaznak például:
    • pénzügyi összehasonlításokat
    • a személyzet funkció-, típus-, vagy hely szerinti besorolását
    • fejlődési ciklusokat
    • minőség- és szolgáltatásbeli teljesítményt.
  • A benchmarking olyan információval szolgál, amely betekintést enged a fennálló hiányosságokba, ezáltal pedig elősegíti a kívánt célok elérését. Az értékesítési stratégiák, szervezés, költségek, befektetések és hasonló jellegű feladatokra tett fejlesztési és változtatási javaslatok alapját képezi - a "felzárkóztatás" érdekében.
  • A legtöbb vállalat egy fokkal feljebb kíván lépni jelenlegi pozíciójához képest - ugyanakkor fél, hogy egy fokkal lejjebb is kerülhet. A benchmarking segítségével megismerhetővé válnak a teljesítményben, irányzatban és a bevált módszerekben mutatkozó különbségek, ugyanakkor a vezetőséget is cselekvésre ösztönzi.
  • Mindent összevetve, a benchmarking segít a vezetőség figyelmét az elvégzendő feladatra irányítani, illetve segítséget nyújt a későbbi helyes stratégiai (és működtetési) döntéshozatalhoz.
  • Az összehasonlító adatok kidolgozása céljából végzett felmérések sok éve rendelkezésünkre állnak. Ezek a megközelítések, bár kifinomultságban eltérnek, egy közös elvet képviselnek - adatokkal szolgálnak, melyek segítségével egy vállalat a többi, az adatbázisban szereplő vállalat átlagteljesítményéhez hasonlíthatja sajátját.


Benchmarking módszerek:

Elismerés illeti a Xerox-ot a hagyományos módszertan megváltoztatásáért és azért, mert új értelmet adott a "benchmarking" elnevezésnek.

Alkalmazása nemcsak a pénzügyi szektorra és a fizetések, különleges juttatások összehasonlítására korlátozódik, hanem egy javított terméktervezet és gyártás kidolgozására is érvényes, kiválasztva a versenytársak legértékesebb tulajdonságait és szemléletmódját.

A benchmarking előnyei:

  • Betekintést enged
  • Új látószög - magunkat és másokat tekintve
  • Új célkitűzések
  • Új módszerek
  • A jövő előrevetítése
  • Mely területre koncentráljunk, melyek a kedvező lehetőségek
  • Lerombolja a "mi vagyunk a legjobbak" tévhitet


Amiért nem sikerül

  • Nem eredményorientált
  • Homályos célkitűzések
  • Megbízhatatlan csoport
  • Kirekesztett/beavatatlan részvényesek
  • Előzetes tervek hiánya
  • A szervezet védekezővé válik
  • A vizsgálat hátráltatja a működést
  • Adatok félreértelmezése
  • Kiindulópont helyett megoldásnak tekintik


Rendszeresen használt adatbázisok:

  • Csúcsteljesítményű vállalatok
  • Világszínvonalú gyártás
  • Világszínvonalú beszerzés
  • Vezetői gyakorlat a marketing területén
  • Pénzügyi vezetés


Összefoglalás: A vállalatnak miért van szüksége benchmarkingra?

  • A vállalat találgathat, de pontosan nem tudhatja, hogy:
    • a legjobb vállalatokkal összehasonlítva a teljesítmény egyes fontos területein hová sorolható
    • mennyi változtatás szükséges a felzárkózáshoz
    • milyen változtatásra van szükség a legjobb teljesítmény elérése érdekében
  • Rendszerint a vállalat nagyjából ismeri saját viszonylagos pénzügyi teljesítményét, de nem tudja, hol rejlenek az egyes problémák és kedvező lehetőségek, amelyek elengedhetetlenek a jelentős lépések megtétele érdekében.


A vállalat hasznára válik, ha egy új, objektív oldalról vizsgálják meg és vetik össze teljesítményét a legjobbakkal, melyre a benchmarking a legjobb lehetőség!

 

  • Ezért reagálunk jobban a vizuális marketingreÉvek óta halljuk, hogy a vizuális élmény a közösségi marketing stratégia egyik kulcsfontosságú eleme. Nem véletlen, hogy az elmúlt években látványos fejlődésen ment keresztül az Instagram, míg a Facebookon és Youtube-on megjelenő videók elérése is exponenciálisan nőtt. Mai bejegyzésünkben a tudományt hívjuk segítségül annak megértéséhez, miért történt mindez így.  
  • Digitális marketing tippek startupoknakÉleted egyik legnagyobb és legizgalmasabb kihívása, amikor saját vállalkozás indításába fogsz. Legyen az ötleted azonban bármennyire is jó, az mit sem ér, ha a potenciális ügyfelek nem értesülnek róla.  Arról, hogy mindenki megismerje az elképzelésedet a marketingednek kell gondoskodni, ami napjainkban gyakorlatilag egyet jelent az online marketinggel és amit feltétlenül egy átgondolt marketingterv összeállításának kell megelőznie. Ehhez szeretnénk ma néhány tippet adni neked.
  • Tíz legnagyobb hiba, amit cégeladásnál elkövethetünkA csúcson kell abbahagyni – tartja a mondás és mind többen jutnak el erre a pontra a magyar cégvilágban. Becslések szerint a családi vállalkozások generációváltás előtt állnak és az átmenetet csak a cégek alig harmada éli túl. De akár a magánélet is közbeszólhat, hiszen egy válás, vagy egy családtag-tulajdonostárs elvesztése is vihart okozhat a cég működésében, arról nem is beszélve, hogy 10-20 év után akár a cégvezető is elfáradhat, és inkább mással szeretne foglalkozni. Ilyenkor reális opció lehet a cégeladás, és szóba kerülhet akkor is, ha a társaság egy mérföldkőhöz érkezett: a növekedési potenciálját kimerítette, a tulajdonos saját korlátaiba ütközik.